Life is just A dream..So...Wake up!!!!

Monday, September 10, 2012 Rahim Aim21 2 Comments

Assalamualaikum!!!hehe..tajuk entry bc kali nie dlm bahasa inggeris..(pnulisan tetap melayu jgk..haha)...ok2...untuk tdak membuang masa lagi..bc akn mule mgembangkan tajuk entry bc pd kali nie..life is just a dream bermaksud hidup nie hnyalah suatu mimpi..atau erti kata lain..mimpi nie biasanya kita nak yg indah2 jer kan??sama jgk mcm hidup..ada ke orang nak idup dlm keadaan yg susah?smua org nak kbhagiaan dlm hidup kan?so kita akn wat sdya upaya kita agar idup kita nampak indah dimata..walaupn perkara tu ley mmbuatkan dri kita  mlggar hukum islam....kita tetap sggup buat dmi kpntingan dri kita sndri...so...idup nie mimpi jer kan???sbb pd bc..idup nie hnya mimpoi..kita sbagai umat islam perlu bgkit drpd mimpi nie...sbb..Allah idupkan kita kat dunia nie untuk beibadah kpd die..agar kita jadi khalifah n so on...bukan pentingkan dri n sggup mlggar hukum hakan islam agar idup kita nampak indah dari luaran...tapi kosong dari segi dlaman...jom kita rnungkan bersama....

Seorang yang miskin,
            hidup dalam keadaan yang diberkati Allah...

Seorang yang kaya,
            hidup dalam keadaan yang dimurkai Alalh....

seorang yang miskin,
            hidup atas usaha sendiri.....

seorang yang kaya,
            hidup atas kesusahan orang lain.....


ape yang bc cuba sampaikan....xbermakna smua orang miskin cam tu..n x brmakna smua orag kaya cam tu..tapi realiti kehidupan manusia boleh dikatakan mcam tu lar....mungkin kita xsedar...selama nie...kita hidup atas kesusahan orang lain....sbagai contoh....harta yang kita ada..kita tdk gunakan untuk bersedekah...kalaw smua org pragai mcm kita..xbersedekah...so...orang2 yang idup miskin n susah mcm mane nk kecapi ksngn idup??adkh dgn hnya bkrja??so...ini mnunjukkan kita kaya atas kesusahan org lain!!!ya!!!mgkin bgitu caranya..tapi...mgikut islam..kita ada tggjwb untuk mmbantu mreka yang berada dlm kesusahan..sdgn nabi dan para sahabat sggup mgluarkan ksluruhan harta mreka dmi islam...sggup idup miskin dmi islam...knapa kita tidak???skurangnya...walaupun xsmua kita derma untuk islam...ada juga hrta kita kita gunakan untuk islam..agar duit yg kita gunakan menjadi bekalan amalan kita di akhirat kelak...

jom..kita same2 bgkit dari mimpi kita nie..(jgn dok aggp mimpi tu terlalu indah..)....

ibarat bait2 nasyid ini:

Cintakan bunga.....akan layu,
Cintakan manusia.....akan mati,
Cintakan Allah...kekal abadi.....
Itulah cinta....Cinta yang hakiki..............

so....ksimpulannya....iduplah scara berserdehane mgikut cara idup islam..bukan mgikut arus masa....sepak2 sikit mke korang tu.....biar korang sedar!!!kbnykan yg korang lakukan dlm idup nie...adlh cinta kpd dunia...

Akhir kata:


Life Is Just A Dream..So..Wake Up!!!!!   


ADIOS............MAASSALAMAH......................

2 comments:

  1. Nice entry! (:
    BW me at http://athirahhasan.blogspot.com/
    X)))

    ReplyDelete
  2. hehe..tq..done follow u..hit me back k??

    ReplyDelete