Mencarut...satu gaya hidup???

Wednesday, September 26, 2012 Rahim Aim21 4 Comments

Assalamualaikum!!!!!!!da beberapa hari bc xupdate blog bc nie.....hehe...bukan pew..malas nak on9 sejak2 kes filem "INNOCENSE OF MUSLIMS"....(kisah tentang filem tu bc akn tulis dlm entry lain..)..ok..tentang tajuk entry bc kali nie..sbnrnya tajuk yang bc ktghkan untuk entry kali nie berbentuk umum....mksdnya..bc xtujukan gaya idup glongan tertentu coz ianya pd bc mrgkumi gaya idup sbhgian drpd kita....




ok....bc nak tnya..knpe ek..sstgh orang..bile marah je diorang suke mencarut???sbagai contoh...BABI la ko!!!xpun....BODOH r!!!xpun..ada yg kata...SIAL..n sbagainya...(bc xnk kalis dari segi pnulisan coz itu realiti sbhgian msyrakat kita....)..knapew fenomena ini berlaku n siapakah orang pertama yg mggunakan perkataan2 tu sbgai tanda mrah??atawpun mghina??pernah x kita pkir??law kita sbut perkataan2 tu..kita mnambahkan lagi dosa orang2 yang memulakan fenomena ini??n mnmbahkan juga dosa kita??pernah x??(kdg2....kita ckp ikut sdap mlut kita untuk mlpaskan kmrhan tanpa kita sdr...ianya salah..)



a frust face...(agak2 mke kita ble frust mcm mane???hehe)

pernah x kita fkir perasaan orang2 yg kita hina tu....(perkataan hina sesuai sgt2....)..padahal salah diorang sikit jer...xpun..xslh lgsung..skdr gurauan..da x pasal2 kita samakan diorang dgn haiwan yang haram di makan iaitu BABI....pernah x kita fikir smua tu??sepertimana firman Allah...:-

"Dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Suka salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang" ( Al-Hujurat (49):12)

walaupun mengumpat dgn mghina berbeza dari segi nama dan makna..tapi tjuannya tetap sama iaitu mnyakiti orang lain...betul kan???coz...kdg2..(bukan kbiasaannya...)..time2 mngumpat nie...kita akn mghina orang2 yang kita umpat...contohnya..bc bagi 2 orang iaitu A dan B mengupat tentang si C:

C  (berada jauh daripada si A dan si B)

A   :   ko tgk si c....bajet baik!!!sial r....ada ke patut dia ngadu kat cikgu tetang kita
B   :   xpew..balik sekolah ti kita ajar dia!!!baru dia taw langit tinggi ke rendah

nampak dialog di atas..dia gelar si C bajet baik..dtambah lagi dgn mencarut iaitu SIAL....inilah fenomena yang berlaku....lagi2 dklgn remaja kita....mungkin kita tdak sdr...kitalah punce kpada masalah ini....amek contoh...bila ada orang berkempen atawpun mgjak ke arah kebaikan....adkah kita smua akn skong??Adkah kita smua akn bersama2 join mreka???ape yg bc taw..kita lbih ske berdiam dri..dan pabila masalah tu berlaku dklgn kluarga kita..kita la orang perma yang paling marah.....padahal..pd mulenya..kita abaikan kempen2 sperti ini...bila lagi kita nak sdr???




adkah bila NASI DAH JADI BUBUR..ataw bila KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA???...apew yg kita lakukan pada masa kini adalah cerminan anak2 remaja kita pd masa hadapan....kalw mencarut ibarat gaya hidup masa kini....bagaimana pula remaja akn datang???mungkin jadi makanan seharian diorang...menjadi darah daging diorang...hnya krna sikap kita skrg....




berubahlah sblum terlamabat(pesanan nie bukan hnya tok korang..tapi tok bc juga..)....belajar daripada kehidupan..sebelum kehidupan mengajar kita...

    
    Life isn`t about finding yourself....

                    Life is about creating yourself......


so..adakah kita mahu mengekalkan gaya hidup ini..ataw kita nak tanganinya??terpulang kpd individu.....bc hnya menyampaikan..terpulang pada korang ape yang ptut di lakukan....


Kita ada akal....Boleh berfikir...
          Kita ada mulut...Boleh bertutur...
                       Allah memberi kita Keduanya...
                                     Supaya kita boleh berfikir sebelum bertutur.....



ADIOS..............MAASSALAMAH...............................




4 comments:

  1. mencarut/tercarut dah jadi macam bhs "ibunda" sesetengah org tu... dah menjdi kebiasaan didengari zaman skrg ni... marah sedikit, mencarut... ena pun dulu seorang yg kuat mncarut, but now bila dah fikirkan balik, buat tambah dosa buat apa.. masyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...marilah sama-sama berubah ena...bc pn sama jgk cam ena....(dlu lar..skrg da x..)..haha....coz kita ptut pkir...ksian kat plopor2 fenomena nie....camnew la law diorang mati???makin terseksala idup diorang dlm kubur...ewm..kurangkan dosa..tambahkan pahala!!!hehe..

      Delete
  2. done follow u back! thanks ya! awak, sy rase blog awk ni berat la. n jgn lupe masukkan cbox skali ye. senang org nak tinggalkan jejak. jgn marah ye. :)

    ReplyDelete
  3. haidah...c box saya yang dekat upin ipin tu lar...mang saya taw...agak berat blog saya nie..huhu...saya pn agak baru jgkla dlm dunia blog..so...masih blajar..hehe

    ReplyDelete