Menangkap Hidupan Laut : Sumber rezeki Atau Hobi?

Tuesday, January 29, 2013 Rahim Aim21 0 Comments


Assalamualaikum!!!!bertemu kita kembali dalam segmen celoteh suka duka bersama bc(hhaha....segmen baru la plak bc ni..)..hehe...gurau2 jer....ok..tajuk pun tentang LAUT..mestilah ada kaitan dengan ikan..udang...dan sebagainya kan??takkanlah aa kaitan dengan ayam..kambing dengan lembu plak..betul x??hehehe....ok...harini bc nak berbincang dengan korang semua...adakah Manangkap Hidupan Laut ni SUMBER REZEKI atau HOBI semata-mata..


pada sesetengah orang ianya SUMBER REZEKI...ianya adalah hasil pendapat bagi sesetengah individu ataupun keluarga untuk meneruskan kelangsungan hidup...betul ke?yup..betol sangat2..sebenarnya..memancing adalah salah satunya....memancing ni..ada pakejnya jugak..
(pakej pe plak bc nak mengarut ni??)..hehehe...bile sebut tentang memancing...pakejnya ialah menjaring...menjala...mencandat dan sebagainya...(haha...nape plak menda2 tu pakej plak??haha)...coz semuanya tu merujuk pada satu perkara yang SAMA iaitu menangkap hidupan laut sebagai sumber makanan dan rezeki...


DA MACAM MENARI BALLET DA..hehehe

ok....bila kita bercakap tentang MEMANCING,MENJALA,MENCANDAT dan sebagainya....mesti perkara pertama kita fikir adalah NELAYAN...yes NELAYAN....ala..nelayan....jiran kita yang selalu kelaut tu....takkan tak kenak kot??ala.....nelayan yang selalu tlong kita untuk dapatkan ikan2 kat laut tu??ala..orang yang jual kepada kita ikan tu??alar...ish3..tu pun tak kenal..hahaha....yewla..kita kan TAK DE MASA nak ke laut cari ikan sendiri kan??So..beli kat PASAR jewla...kan3??hehehe...

Pernah tak kita hargai jasa baik nelayan??pernah tak??pernah tak kita ucap TERIMA KASIH kat nelayan2 yang setia pergi laut untuk dapatkan ikan,udang,dan sebagainya untuk kita beli kat PASAR tu?hah...mesti tertanya-tanya...camne nak ucapkan kalau kita xpernah jumpa diorang..betol tak??senang je..jawapan bc ialah...mengucapkan tanda SYUKUR KITA KEPADA ALLAH...takkan tu pun tak pandai kot???haha....


ok..pada sesetengah orang pulak....menangkap hidupan laut adalah hobi..betul tak??pada bc..ianya adalah hobi..(sebenarnya..hobi baru..huhu).....selama ni bc paling malas nak memancing,menyauk dan sebagainya....tapi..sejak 2 3 menjak ni...best plak pi laut...tenang jer(dapat lihat keindahan ciptaan ilahi)....hilang stress..kesedihan dan masalah...tak dapat ikan pun tak pewlah..yang penting dapat menjauhi hiruk pikuk kehidupan dunia yang dipenuhi dengan masalah.....betul tak??



bila dikatakan hobi..mestilah sesuatu yang menjadi kegemaran seseorang kan??sebagai contoh....main game PS2/PS3.....tu pun ley jadi hobi...tapi kalau main tu tak ingat dunia..tu namanya HANTU PS2/PS3!!!...jadi da tak betol tu..solat pun tinggal....ape semua tu??(haish bc ni..masuk tentang game plak)..haha..sorry2....
jauh menyimpang plak..hehehe...sebenarnya ada la sikit2 kaitannya..(hah!!nak mengarut pe la bc ni...)...kat PS2/PS3 kan ada game simulasi memancing...(penggemar game tahu la..)...hahaha...kan3??sedangkan dalam fone ANDROID pun ada APLIKASI memancing ni....kan3??hehehe

TAPI!!!!!!!!!!!!!!!!!


ada sesetengah pihak yang TIDAK BERTANGGUNGJAWAB...jadikan menangkap hidupan laut kerana kepentingan mereka sendiri!!!!!ni yang bc geram sangat ni!!!ish3....sabar je lar..ujian Allah...mereka ada yang gunakan bom ikan,,,(pernah dengar tak??)....ada yang guna racun..(ada jugak ek??)..n mcam2 cara lagi lar...mereka menangkap spesis haiwan yang kian pupus....ada yang menangkan ikan jerung la...semata-mata nak jual kat orang tengah atau sebagainya....(RAKUS TAK MANUSIA??...)hahaha...law korang ingat..tu dialog sapew???hah!!!dialog dalam FENOMENA : LISTEN!LISTEN1LISTEN! la..hehehehe...

kalau ikut ayat MAT LUTHFI plak :

1 : Tahu tak ikan apa yang  banyak masalah?
2 : ikan jerung..
1 : salah...itu skema lama...
2 : habis tu..ikan ape?
1 : ikan bawal...
2 : bawal ape?
1 : BAWALNI(bawani sebenarnya...)..hahahaha
2 : krik..krik..krik..

hehe...so..mcam2 kan ada???konklusinya..ikut kita lar nak gunakan mcam mana dengan sumber laut yang menjadi salah satu rezeki..makanan kita di atas muka bumi ni....tapi...gunalah seabik mungkin..jangan kita salah gunakan nikmat Allah ni...kelak kita jugak yang rugi...nak ke jadi MANUSIA YANG RUGI???bc taknak...haha...


So....ape hobi korang??Ada hobi menarik nak kongsikan dengan bc???jangan lupa komen ok??law rase menarik..share la dengan member2 korang..sedare mare.nenek yang guna BLOG atau FACEBOOK..atuk yang ada I-PAD...cucu yang ada I-PHONE...penjual ikan yang guna GALAXY-TAB...dan sebagainya...kan SHARING IS CARING..hehehe

QUOTES :

WHEN U`R HAVING PROBLEM....
ASK ALLAH TO HELP U...
COZ ALLAH KNOWS WHAT U DIDN`T KNOW.....
LET ALLAH SOLVE IT WITH U....


ADIOS..........REMEMBER ALLAH ALWAYS..............MAASSALAMAH...................

0 orang telah tinggal komen: