Menangkap Hidupan Laut : Sumber rezeki Atau Hobi?

Tuesday, January 29, 2013 Rahim Aim21 0 Comments


Assalamualaikum!!!!bertemu kita kembali dalam segmen celoteh suka duka bersama bc(hhaha....segmen baru la plak bc ni..)..hehe...gurau2 jer....ok..tajuk pun tentang LAUT..mestilah ada kaitan dengan ikan..udang...dan sebagainya kan??takkanlah aa kaitan dengan ayam..kambing dengan lembu plak..betul x??hehehe....ok...harini bc nak berbincang dengan korang semua...adakah Manangkap Hidupan Laut ni SUMBER REZEKI atau HOBI semata-mata..


pada sesetengah orang ianya SUMBER REZEKI...ianya adalah hasil pendapat bagi sesetengah individu ataupun keluarga untuk meneruskan kelangsungan hidup...betul ke?yup..betol sangat2..sebenarnya..memancing adalah salah satunya....memancing ni..ada pakejnya jugak..
(pakej pe plak bc nak mengarut ni??)..hehehe...bile sebut tentang memancing...pakejnya ialah menjaring...menjala...mencandat dan sebagainya...(haha...nape plak menda2 tu pakej plak??haha)...coz semuanya tu merujuk pada satu perkara yang SAMA iaitu menangkap hidupan laut sebagai sumber makanan dan rezeki...


DA MACAM MENARI BALLET DA..hehehe

ok....bila kita bercakap tentang MEMANCING,MENJALA,MENCANDAT dan sebagainya....mesti perkara pertama kita fikir adalah NELAYAN...yes NELAYAN....ala..nelayan....jiran kita yang selalu kelaut tu....takkan tak kenak kot??ala.....nelayan yang selalu tlong kita untuk dapatkan ikan2 kat laut tu??ala..orang yang jual kepada kita ikan tu??alar...ish3..tu pun tak kenal..hahaha....yewla..kita kan TAK DE MASA nak ke laut cari ikan sendiri kan??So..beli kat PASAR jewla...kan3??hehehe...

Pernah tak kita hargai jasa baik nelayan??pernah tak??pernah tak kita ucap TERIMA KASIH kat nelayan2 yang setia pergi laut untuk dapatkan ikan,udang,dan sebagainya untuk kita beli kat PASAR tu?hah...mesti tertanya-tanya...camne nak ucapkan kalau kita xpernah jumpa diorang..betol tak??senang je..jawapan bc ialah...mengucapkan tanda SYUKUR KITA KEPADA ALLAH...takkan tu pun tak pandai kot???haha....


ok..pada sesetengah orang pulak....menangkap hidupan laut adalah hobi..betul tak??pada bc..ianya adalah hobi..(sebenarnya..hobi baru..huhu).....selama ni bc paling malas nak memancing,menyauk dan sebagainya....tapi..sejak 2 3 menjak ni...best plak pi laut...tenang jer(dapat lihat keindahan ciptaan ilahi)....hilang stress..kesedihan dan masalah...tak dapat ikan pun tak pewlah..yang penting dapat menjauhi hiruk pikuk kehidupan dunia yang dipenuhi dengan masalah.....betul tak??



bila dikatakan hobi..mestilah sesuatu yang menjadi kegemaran seseorang kan??sebagai contoh....main game PS2/PS3.....tu pun ley jadi hobi...tapi kalau main tu tak ingat dunia..tu namanya HANTU PS2/PS3!!!...jadi da tak betol tu..solat pun tinggal....ape semua tu??(haish bc ni..masuk tentang game plak)..haha..sorry2....
jauh menyimpang plak..hehehe...sebenarnya ada la sikit2 kaitannya..(hah!!nak mengarut pe la bc ni...)...kat PS2/PS3 kan ada game simulasi memancing...(penggemar game tahu la..)...hahaha...kan3??sedangkan dalam fone ANDROID pun ada APLIKASI memancing ni....kan3??hehehe

TAPI!!!!!!!!!!!!!!!!!


ada sesetengah pihak yang TIDAK BERTANGGUNGJAWAB...jadikan menangkap hidupan laut kerana kepentingan mereka sendiri!!!!!ni yang bc geram sangat ni!!!ish3....sabar je lar..ujian Allah...mereka ada yang gunakan bom ikan,,,(pernah dengar tak??)....ada yang guna racun..(ada jugak ek??)..n mcam2 cara lagi lar...mereka menangkap spesis haiwan yang kian pupus....ada yang menangkan ikan jerung la...semata-mata nak jual kat orang tengah atau sebagainya....(RAKUS TAK MANUSIA??...)hahaha...law korang ingat..tu dialog sapew???hah!!!dialog dalam FENOMENA : LISTEN!LISTEN1LISTEN! la..hehehehe...

kalau ikut ayat MAT LUTHFI plak :

1 : Tahu tak ikan apa yang  banyak masalah?
2 : ikan jerung..
1 : salah...itu skema lama...
2 : habis tu..ikan ape?
1 : ikan bawal...
2 : bawal ape?
1 : BAWALNI(bawani sebenarnya...)..hahahaha
2 : krik..krik..krik..

hehe...so..mcam2 kan ada???konklusinya..ikut kita lar nak gunakan mcam mana dengan sumber laut yang menjadi salah satu rezeki..makanan kita di atas muka bumi ni....tapi...gunalah seabik mungkin..jangan kita salah gunakan nikmat Allah ni...kelak kita jugak yang rugi...nak ke jadi MANUSIA YANG RUGI???bc taknak...haha...


So....ape hobi korang??Ada hobi menarik nak kongsikan dengan bc???jangan lupa komen ok??law rase menarik..share la dengan member2 korang..sedare mare.nenek yang guna BLOG atau FACEBOOK..atuk yang ada I-PAD...cucu yang ada I-PHONE...penjual ikan yang guna GALAXY-TAB...dan sebagainya...kan SHARING IS CARING..hehehe

QUOTES :

WHEN U`R HAVING PROBLEM....
ASK ALLAH TO HELP U...
COZ ALLAH KNOWS WHAT U DIDN`T KNOW.....
LET ALLAH SOLVE IT WITH U....


ADIOS..........REMEMBER ALLAH ALWAYS..............MAASSALAMAH...................

0 orang telah tinggal komen:

Jodoh Itu Rahsia Allah

Saturday, January 26, 2013 Rahim Aim21 7 Comments



Assalamualaikum semua!!bertemu kembali dalam ruangan bacaan blog bc tentang hati dan perasaan...hehehe....(mcam la sblum ni bc pernah buat rungan yang mcam ni..)...ok...kepada semua yang hangat bercinta...hangat bertunang n hangat dalam bakal mendirikan masjid....(semuanya hangat...)...Tahniah buat geng2 semua...(aik..tahniah plak??)...yewla..korang jugak yang tengah hangat dalam dunia PERCINTAAN...bc jugak yang alami kekecewaan..huhu....

ok...mule2...Cinta ni best kan??yewla..ada orang yang sayang...jaga....amik berat(xtawla ape yang berat tu..hehe)..n paling syok..saling melindungi...Cinta ni fitrah manusia kan???ada yang kata cinta ni haram...dose...tapi realitinya..betol ker???Cinta ni kan perasaan yang diciptakan Allah kepada manusia....n cinta tak pernah salah pun..yang salah manusia....kan3???ok kat sini bc ada sertakan soalan buat lelaki dan wanita kat luar sana :



Untuk Bakal Imam Bagi Isterinya :

Sebagai Lelaki..kitalah pembimbing bakal isteri dan anak2 kita...kita lah bakal ketua keluarga yang di impi oleh wanita2 di luar sana...adakah sudah cukup ilmu agama di dada??bila bakal isteri kita xmenjaga auratnya...adakah kita akan biarkan setelah melangkah ke gerbang pernikahan?adakah kita nak bakal isteri yang mudah untuk DISENTUH SANA SINI sebelum bernikah??(maksudnya time bercinta..bertunang n sbagainya....selagi xsah suami isteri yang halal)...adakah kita yakin dapat bimbing wanita yang sebegitu rupa?

Untuk Bakal Isteri Kepada Lelaki Yang Di Cintainya :

Sebagai bakal isteri bc tahu korang nak bernikah dengan lelaki yang korang cintai..ingin dibimbing oleh mereka....tapi..pernah tak korang tanya diri korang??adakah korang nak nikah dengan lelaki yang bawak korang naik motor la..naik kereta la..ke hulu ke hilir...tengok wayang la..berdua-duaan sebelum nikah??lelaki mcam tu yang korang nak??sedangkan lelaki2 tersebut seharusnya jaga kehormatan n maruah korang...bawa korang ke arah kebaikan...ke arah yang di redhai Allah....kalau dengan korang diorang wat cam tu...mcam mane plak bile da nikah??adakah mereka akan bimbing korang ke arah AGAMA yang sepatutnya??adakah mereka mengajak korang semua ke arah SYURGA yang di impi para PENGANTIN di luar sana?



TERSENTUH HATI~..(mungkin tu yang korang rasekan??)...korang percaya tak jodoh tu rahsia Allah....sejauh mana korang merancang..sejauh mana korang menolak cinta seseorang..andai itu jodoh korang..korang xley elak jugak..betolkan?kalau rancangan korang berjaya...Alhamdulillha(JANGAN LUPA SUJUD SYUKUR)..kalau x berjaya....percayalah...ada himah di sebalik segalanya....jangan pernah salahkan takdir Allah ok??sebab Allah sediakan sesuatu yang lbih baik buat korang semua...)



Sebagai lelaki...carilah tulag rusukmu yang hilang itu....jagala ia dengan agamamu...bimbinglah ia ke jalan yang Allah redhai...rancanglah dan berserahlah kepada Allah....Allah maha mengetahui segala sesuatu yang terbaik buat dirimu...

Sebagai wanita...jagalah kehormatan dirimu.....jangan kau ltak mahar perkahwinanmu tinggi2..hantaranmu jua jgan engkau letak tinggi2....kerana....andai dirimu tidak semahal hantaran dan mahar perkahwinan tersebut...(dari aspek agama....penjagaan maruah diri....maknenye belum mencapai tahap wanita solehah)..maka berdosalah dirimu selamanya....(skati buat fatwa je..tapi..tulah realitinya..)...



wah....sweet2 la kan ayat bc hari ni??islamik gitu..hehe...alar..skali skala....sebagai pengakhir mdah bicara daripada bc.....papepun....law korang nak bercinta..bercintalah kerana Allah.....cuma..adakah korang benar2 yakin.dapat menahan godaan nafsu dan syaitan laknatullah???(sprti : pegang tangan...dating...berdua-duaan...menghalang prasaan syahwat n sebagainya la)....korang fikir2la sendri..kalau sebelum nikah semua tu da terjadi..mcam mane plak lpas nikah???xmustahil korang akan buat dengan slain daripada pasangan korang..kan3???

QUOTES ni BC BUAT khas UNTUK semua :

JAGALAH HATI DARIPADA INGIN MENCUBA.....
SEDANGKAN DIKAU TAHU DIKAU TIDAK MAMPU MENAHAN GODAANNYA....
AKAN DATANG..SUATU MASA NANTI...
JAWAPAN BAGI KESABARAN YANG ENGKAU LALUI....
MENUNGGU HADIRNYA SEBUAH CINTA......
YANG MERUPAKAN RAHSIA DARIPADA SANG PENCIPTA.....

ADIOS...........REMEMBER ALLAH ALWAYS..................MAASSALAMAH..........................

7 orang telah tinggal komen:

Rehlah : Unit Amal Di Tasek Mardi Kluang

Sunday, January 20, 2013 Rahim Aim21 0 Comments

Assalamualaikum!!!!geng2 semua dah solat ke belum??da makan??da tengok tv???da tengok youtube???da dengar lagu??da buat smua perkara2 noramal yang biasanya manusia buat??hehe....harini bc nak berceloteh..nak habaq kat geng2 semua..bc baru balik dari satu progran rehlah anjuran unit amal...bagi yang tak taw unit amal tu ape..search je la kat google....law tak nak....alamatnya takkan tahu la sampai bile2..hehehe

kat sini bc nak gitaw...for the first time inn my life...bc berkayak..yes..pertama kali..yang syoknya...shari lpas Birthday bc plak tu bc dapat berkayak(mcam hadiah ari jadi jer..hehehe)...yang tak tau bday bc bile..ni bc tulis besar2..

18 JANUARI 1994

sorryla..tulisannya tak boleh dibesarkan lagi..hahaha.....best memang best..mcam2 aktiviti ada...kat bawah ni bc senaraikan aktiviti kiteorang..:

1)lumba berkayak
2)acara jalan KING KONG.....(kepit buah kelapa kat kelengkang n dekat bawak ketiak..haha)
3)bowling buah kelapa jatuhkan satu batu bata....
4)bola keranjang buah kelapa....
5)tarik tali
6)bola tampar

mcam2 ada kan???bc hanya masuk berkayak....jalan KING KONG(tak sempat jalam pihak lawan da menang...)...bola tampar dgn bowling buah kelapa jewr.....satu ape bc tak menang...haha....tapi papepun..hepilah....hehehe...

kat bawah ni..bc sediakan gambar2 untuk tatapan mata semua....:

















see....best owr rehlah yang bc pergi ni..hehe....sampai sandle bc yang oren tu terputus dibuatnya...huhu..sedih sangat2 (Y_Y)..ni gambar sandle bc..


gambar kat bawah ni pulak..cube geng2 perhatikan kotak awrna kuning kat kereta ni..


hah!!macam kotak pancing kan..tapi perasan tak ada aerial???hehe...ni gambar dekat...


nampak tak???sebenanya ianya adalah RADIO....(terkejut tak??law tak xpew...)....bc terkejut pada mualanya...hehehe..then tengok betol2..memang radio..hahaha...

papepun..ni la program pertama bagi sesi 2013 yang bc join.....after this....maybe banyak lagi program2 bermanfaat untuk bc join lagi....insyaAllah..bc akan kongsikan untuk geng2 semua untuk JELEZKAN geng2 semua..hahaha...jagan marah..hehehe...bc kan memang mcam ni....perangai gile2...tapi bc ni baik..(baik la sangat...)..hehe....

Quotes Untuk Semua :

Rasulullah Pernah Bersabda :

"Ajarilah anak-anak kalian berkuda,berenang dan memanah"

Hadis Riwayat : Sahih Bukhari/Muslim

so.....bersame2 lah kita kekal sihat.....coz ianya anjuran daripada nabi kita sendiri...maksudnya..bukan setakat berkuda..berenang n memanah jewr....mcam2 benda lain lagi kita boleh buat..kan3??hehe....

Akhir Kalam.

ADIOS...........REMEMBER ALLAH ALWAYS..................MAASSALAMAH...........................

0 orang telah tinggal komen:

Fenomena : Listen!Listen!Listen!

Wednesday, January 16, 2013 Rahim Aim21 6 Comments

Assalamualaikum!!!pertama sekali...entry bc kali ni...bukan lah untuk menyakiti hati sesiapa..mahupun tanda bc protes atas apa yang terjadi..akan tetapi..sebagai seorang hamba Allah...yang ingin bersuara..yang ingin menyatakan pendatapt serta hak sebagai seorang muslim......Fenomena LISTEN ini tercetus pabila berlakunya HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT baru2 ini(sebenarnya da lama da berlaku....)....actually asal fenomena ini adalah daripda video yang dimuat naik ke laman sesawang..tentang seorang pelajar india UUM mengutarakan soalan  yang dirampas mikrofonnya begitu sahaja oleh seorang yang kurang adab sopannya iaitu SHARIFAH ZOHRA .....semua orang tahu..semua orang mengambil bahagian...sama ada sokong mahupun tidak.....ianya tetap berlaku.....


sebenarnya...untuk membentuk sebuah negara..semua orang berhak bersuara....cuma....bezanya....pendapat yang bernas sahaja perlu diguna pakai...bukan pendapat sebelah pihak..akan tetapi...pertimbangan berdasarkan IDEA kedua-dua belah pihak....Siapa kata apabila HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT di adakan....tanda kita tak sayang MALAYSIA????tanda kita nak mencemari indeks ke-AMANAN DUNIA???



sebenarnya.....ianya tanda kita CINTAKAN NEGARA kita ni...kita nak kan perubahan...itu je....betol tak???bc mengutarakan pendapat sebagai SUARA PELAJAR....itu je....saban tahun....peruntukan PTPTN bertambah....kenapa peruntukan tu tak di beri terus kepada pelajar secara percuma???kan memudahkan pembelajaran di institusi pengajian di MALAYSIA....maafkan bc andai bc salah bicara...


yang kedua-Malaysia merupakan sebuah negara islam.....mengapa perlu ikut budaya barat???bukankah dasar kerajaan Malaysia menegakkan agama islam yang kita semua CINTAI ini???jika begitu.....wajibkanlah pemakaian tudung..penutupan aurat bagi orang islam je(sebab hukum tu hanya untuk orang islam...)...laksanakan sedikit demi sedikit hukum islam.....sepertimana di jalankan di Tanah Arab....sekali lagi...maafkan bc andai apa yang bc katakan salah....

yang-ketiga....Kita semua sayangkan Malaysiakan???tanah tumpahnya darah kita semua.....tempat kelahiran moyang2 kita yang terdahulu....tanah di mana kita dapatkan rezeki daripadanya....bukan bermaksud bc nak menyebelahi mana2 pihak..tetapi....sebagai pelajar..bc ingin bersuara.....kita mahukan pembaharuan bukan???kita mahukan agar kita dapat semula hak kita sebagai pelajar kan???kita mahu bantu Malaysia Dalam sektor Ekonomi bukan???jika begitu..mengapa hak kita untuk bersuara...menambah baik institusi kerajaan Malaysia yang sedia ada tidak diberi sepenuhnya????mengapa hanya mahu dengar yang hanya menyokong sahaja...(daripada penyokong kerajaan) n abaikan yang daripada rakyat biasa seperti kita???...untuk kali ketiga..maafkan bc andai salah beri pendapat....

akhir sekali..as the conclusion.....hidup kita ni....adalah LISTEN AND LESSON....dengar dan belajar...erti kata lain.....jangan abaikan pendapat orang lain......sedangkan NABI MUHAMMAD..sewaktu buat perjanjian HUDAIBIYAH.....baginda dengar apa yang dicadangkan pihak musyrikin Makkah....n yang paling hebat sekali...baginda terima beberapa cadangan2 tersebut......bukankah itu yang sepatutnya di lakukan oleh mereka yang bergelar Pemimpin???akhirnya....Hikmah daripada perjanjian itu...AGAMA ISLAM tersebar luas ke seantero dunia......

QUOTES hari ni..semua tahu..sebab mudah di ingati :

Try to LISTEN......And take LESSON from it....

ADIOS..........REMEMBER ALLAH ALWAYS.................MAASSALAMAH.................

6 orang telah tinggal komen:

pakai tudung tak wajib??biar betol??

Monday, January 14, 2013 Rahim Aim21 4 Comments


Assalamualaikum.........(Jawab tanda sayang..xjawab dose..haha)...skati bc jer wat fatwa sendri tntg jawab salam..muahaha....actually ucapan salam perlu diucapkan....law dalam mcej cntohnya.....bila member kita hantar mcej salam....kita tak wajib jawab...(betol ke??bc jangan memandai ok??)....actually..ianya betol....(tak taula kalau bc salah cakap..huhu....)....kalau korang tak yakin...korang tanya la orang yang lebih berilmu ok???bc pun..nak tanya jugak mreka yang lebih berilmu..huhu..takut jugak kalau salah....

ok..berbalik pada tajuk bc hari ni....mesti ramai yang kat luar sana dah tahu kan...bertudung tak wajib??kan3???yang belum tahu kat sini bc nak tekankan!!!!!!!BERTUDUNG TAK WAJIB!!!!nak bc ulanginya ke??hehehe..tak perlu rasenye kot.....mesti korang fikir : "bc mengarut ape ni???memandai je buat fatwa sendiri???paling teruk lagi.... "woi!!!ko murtad sebab cakap mcam tu!!!"..(mungkin ada yang berfikiran mcam tu kan??siapalah yang tahu...pemikiran manusia berbeza-beza.....)...


mengikut islam....tiada istilah wajib pemakaian tudung sebab yang wajib adalah MENUTUP AURAT!!!(hah!!!beliakkan sikit mata korang time bace menutup aurat tu....fahami betol2 perkataan tu)....yes...yang wajib adalah menutup aurat...ada yang nak persoalkannya???ada yang tak puas hati dengan statement bc???

sebagai contoh..andai pemakaian tudung adalah wajib.....maka..tubuh badan lain tak wajib la ditutup kan???sebab tu..zaman sekarang..zaman pasca globalisasi..zaman mordern..zaman IT..adalah zaman di mana kita sedikit demi sedikit telah kembali ke zaman JAHILIYYAH...(wow!!statement berani mati...).....tapi..tu lah kebenarannya......kebanyakan wanita zaman sekarang....pemakaiannya nauzubillahiminzalik....mcam terlalu MISKIN sangat diorang ni...nampak tak??bc boldkan perkataan miskin tu???mana tak nye...baju pun macam tak cukup kain.....pakai ketat-ketat.......sendat-sendat....pakai baju kanak2 berumur 6 tahun punya baju....kalau boleh nak kecik dari tu...(MAYBE....................).

bukan setakat yang Free Hair..yang BERTUDUNG pun turut mengambil bahagian dalam pemakain seperti itu.....mana perginya maruah sebagai seorang wanita islam???seorang wanita yang melambangkan ciri2 islam dari segi pemakaiannya???maafkan bc andai ada yang tersinggung..tapi..inilah fakta sebenar masyarakat zaman sekarang.....wanita sepatutnya menutup ASET-ASET mereka daripada dilihat oleh orang yang tidak sepatutnya.....termasuklah bentuk tubuh badan.....rambut..leher dan sebagainya......kan semua tu hanya untuk tatapan suami korang jugak..kan3???

ok....bile bertudung tak wajib..ape pulak yang wajibnya???menutup aurat lah wahai wanita2..ibu2...
akak2..makci2..adik2 perempuan yang saya sayangi sekalian....(bc sayang kat korang semua...sebab tu bc tulis entry ini..huhu)....aurat dalam konteks islam adalah menutup sebahagian tubuh daripada pandangan mahram mahupun bukan mahram....(aik bc ni???makin pelik lar..dengan mahram pun ada aurat ker???)..jawapan bc...yup..ada....sebabkan arini bc bercakap tentang aurat wanita..so...bc akan cakap tentang aurat wanita je lar.....hehehe....

aurat wanita dengan mahramnya adalh pusat hingga lutut(eh???ye ker??maknenye bolehla tak pakat baju kan??)...yup boleh je..tupun law korang nak lalui kehidupan seperti HARUAN MAKAN ANAK......
walaupun boleh berpakaian begitu....tapi...wanita tetap dituntut menutup auratnya.......(takkan dalam rumah sendri pun nak pakai tudung kot??..)...tak payahla pakai....hehe....


berubahlah daripada sekarang ok kawan2???kerana apa yang korang lakukan bakal menjadi ikutan adik2 korang....bakal anak2 korang.....junior2 korang...n sbagainya.....tanya pada dri korang..adakah korang bersedia hadapi kmatian..yang bakal datang bile2 masa daripada sekarang ni??yang datang tatkala korang hanyut di bawa arus perubahan ideologi dunia masa kini??tanyalah diri masing2...kerana korang sendiri ada jawapannya......

quotes untuk korang semua...khas daripada BC :

Jagalah Diri Anda Wahai Muslimah...
Hindari Fitnah Duniawi Yang Kian Bercambah...
Usah Kau Malu Bergelar Muslimah...
Kerana Pengorbananmu Mulia Di Sisi Allah....


Adios...........Remember Allah Always..............MAASSALAMAH.........................



4 orang telah tinggal komen:

Yakinlah..Kematian Pasti Menjemput Kita.....

Friday, January 11, 2013 Rahim Aim21 0 Comments

Assalamualaikum....wah!!mati pun dijemput jugak ek??ingatkan bila member kita kata nak jemput kita kat rumah je baru kita dijemput....hehehe...ok..berbalik kepada tajuk....KEMATIAN PASTI MENJEMPUT KITA.....pernah tak kita tanya diri kita....."aku ni diberi nikmat hidup..pernah tak aku syukurinya??."..."aku ni buat jahat...macam mana aku nak berdepan dengan Allah??"...
ni bc ada buat sedikit sajak..khas buat geng2 semua :

Di sudut hati kecilku,
Tersimpan Seribu satu Persoalan,
Untuk Merungkai Sebuah Jawapan,
Mengenai Erti Sebuah Kehidupan,
Melalui Jalan Yang Dipenuhi Ujian,
Mencari Makna Disebalik Penyesalan....

Di Saat Diri Ini Melakukan Dosa,
Di Saat diri ini Dihantui Nafsu Durjana,
Di Saat Diri Ini Jauh Daripadanya,
Di Saat diri ini Mati Tanpa Taubat Nasuha,


Apakah Kita Bersedia..
Hadapi Hari esok Yang Bakal menjelma,
Adakah Kita Masih Bisa Merasai Nikmat Udara??
Atau Kita Lalui Kematian Yang Tiba Bila-Bila Masa....


Wahai Jiwa-Jiwa Yang Kian Di Mamah Usia,
Sedarlah sebelum Kematian Menjemput Kita,
Bangkitlah Daripada Tidur Yang Lena,
Insaflah Sebelum Malaikat Mengambil Nyawa,
Kembalilah Ke Jalan Yang Di Redainya.....

wah!!berbakat jugak ek bc buat sajak???ekekeke..(ada la bakat sikit2...kuang..kuang..kuang..)..bakat terpendam gitu....Rasulullah menggalakkan Kita Mengingati Mati....sebab apabila kita mengingati kematian..nescaye hati kita..diri kita...akan berasa insaf....(scre automatically la..kan3?? :-) )...Dalam Al-quran Pun Banyak Ayat Yang Menyebut Tentang Kematian..Antaranya Ialah Ayat Kat Bawah Ni :


Ayat Di atas Adalah Ayat Daripada Surah Al-Baqarah Ayat 28 & 29....Rasulullah pernah bertanya kepada sahabat,"Tahukah Kamu siapa orang yang paling cerdik?Kemudian Rasulullah bersabda , "orang yang paling cerdik adalah orang yang banyak memikirkan keadaannya selepas mati"

Sumber Daripada : http://keranakasihnabi.blogspot.com/2012/07/hidup-sesudah-mati-1-tanyalah-ustaz.html

Wahai kawan2 yang bc sayangi(bc syang sgt2 kat korang...takkanla korang taktaw..huhu)....cuba la korang bayangkan....di saat korang buat dosa..tetiba je korang mati terkejut..da...tak sempat nak taubat..hah!!!camne tu???yang merompak lain..yang berzina lain...yang dating lain...yang sosial lain...dan yang lain2..hehehe(mcam2 YANG ada..)....dah la mati terkejut..tak sempat taubat pulak tu....then kantoi dengan semua orang mati dalam keadaan macam tu....korang mesti la tak rase malu..sbb korang da mati...tapi family korang mcam mane???parents korang??n paling penting..macam mana nak berdepan dengan Allah???bc ada terbaca satu soalan teka-teki di FB tadi...soalannya mcam ni :

Banyak-banyak pintu..pintu apa yang paling LUAS???
Jawapannya : Pintu Taubat

As The Conclusion...Jom pakat taubat sebelum terlambat..Tanya Diri kita...udara siapa kita pinjam untuk bernafas?bumi siapa kita berpijak untuk berjalan?rezeki daripada sipa kita guna untuk kelangsungan hidup?semua jawapan tu..ada pada kita......cuma...kesombongan kita mengatasi segalanya...

Qoutes Untuk U Guys :

Bangkitlah Dari Tidur Yang Lena..
Sebelum Kita  Tidur Buat Selamanya..........

ADIOS GENG..............CHEER ALWAYS........................MAASSALAMAH............................

0 orang telah tinggal komen:

Mari Belajar Origami!!!bersama BC....

Wednesday, January 09, 2013 Rahim Aim21 2 Comments

Assalamualaikum..anda tahu apakah itu origami??anda tahu origami dibuat daripada apa??anda tahu ada berapa jenis origami kat dunia ni?dan adakah anda tahu....origami bersal daripada mana??(konfirn geng2 xtaw..saje je bc persoalknnya..hehe)

origami ni adalah satu hasil kerja yang teliti..unik...dan seni yang halus....origami kebiasaannya dibuat daripada kain dan kertas(xtaw la kalau geng2 pernak jumpa origami dbuat drpd benda lain..hehe)...origami dipercayai wujud setelah kertas diperkenalkan di CINA pada abad yang pertama pada 105 A.D.(bc xtaw la maksud A.D. tu ape..puas cari kat internet..xjumpa..huhu...)

adusy....banyak sangat puak huraian tentang origami ni..law sesiapa nak tahu lebih lanjut..klik link kat bawah ni..

http://ms.wikipedia.org/wiki/Origami

ok....sekarang bc nak ajar korang buat step beberapa jenis origami yang popular.....mule2...sediakanlah dlu kertas ok depan lappy ksygn korang tu taw!!hehe....yang xdew lappy..jangan cemburu..hehe...guna jew desktop korang tu....jgn segan2 n jgn malu..orang xtaw pun...hehe...

1)origami berbentuk wajah itik..hehe



2)origami berbentuk katak



4)origami berbentuk burung


4)origami berbentuk bunga morning glory



kat atas ni..beberapa contoh origami yang bc dapat kongsikan kat geng2 semua..(yewlar..law kongsi banyak2...ti geng2 pening kepala pulak nak buatnya...hehe)....actually...bc jumpa cara2 nak buat origami2 kat atas ni di laman web kat bawah ni....

http://www.en.origami-club.com/

law nak mengharap bc tunjuk step2nya..alamatnya..geng2 semua bengong ti kpala nak ikut...(bc xbrape pandai dalm bab2 mgajar orang..hehe)....so...cuba la ok??xrugi pun korang blajar seni origami ni....

as the conclusion....(tu dia!!!conclusion dia da kluar da..haha)....xkesahlah...origami ni berasal daripada mana pun.....yang penting ia ilmu yang very...very.....very.... unic for u all to learn it......

ni ada satu Quotes...khas buat geng2 semua...(geng2 mesti tahu kan...sape yang pernah guna quotes ni..)...bagi yang tengok MLM....(tu dia....xkan korang ingat multi-level-marketing kot??)..haha....MAHARAJA LAWAK MEGA 2012 lew....hehe....ni quotes dia :


TAWAKKAL INNAHU...............
DOK TRY...........DOK TAHU.........


ADIOS............CHEER ALWAYS.............MAASSALAMAH............................


2 orang telah tinggal komen:

Software Review #4 : Tweaks Logon

Monday, January 07, 2013 Rahim Aim21 0 Comments

#4 > TWEAKS LOG ON

Assalamualaikum....da lama da bc tak update software review bc untuk geng2 semua......hari ni bc nak share satu software buat geng2 semua....khas buat korang la...hehehehe....software ni simple jer...but nice giler....


ok..kebiasaanya..ble geng2 on je laptop geng2 semua....(untuk windows 7)..akan keluar gambar biru mcam kat atas ni kan???percaya atau tidak..geng2 semua boleh tukar gambar log on screen korang tu...sbgai contoh..mcam gambar di bawah :


nampak tak???backgroundnya sama dengan backgroud blog bc..hehe....hehe...ok..meh bc ajar..step by step  cara nak tukar background log on screen korang tu :

1)extract dulu software ni sebab korang akan download file nya dalam bentuk .rar
2)open TweaksLogon.exe
3)klik change logon screen
4)then korang pilihla pape je gamabr yang korang rase sesuai..
***Peringatan***
lpas da tukar gambar....klik butang test tu..mane la taukan..gambar yang korang plih tu tak berapa sesuai....

hah!!!kalau korang da bosan n merindui gambar biru tu...klik je dekat Revert to Default Logon Screen tu....


ok..dah pun siap satu lagi software review daripada bc buat geng2 semua.....harap ianya beri manfaatla kat geng2 semua....kat bawah ni..link untuk geng2 smua download software ni :


p/s :
bc tak try lagi sama ada windows xp atau vista support tak program ni.....korang try jew lar sendri ok???jangan risau..takkan rosak nye lappy korang tu..yang penting..sebelum buat..bacelah doa ok???hehhe


ADIOS..............CHEER ALWAYS......................MAASSALAMAH............................

0 orang telah tinggal komen:

AJL 27....Setelah Tirai Dilabuhkan...

Monday, January 07, 2013 Rahim Aim21 2 Comments



Assalamualaikum!!!pertama sekali..bc nak ucapkan tahniah buat yunalis zarai(betul ke bc eja ni??huhu..)atas kemenangannya buat julung2 kalinya di atas pentas AJL sebagai juara....tak lupa juga buat Aizat yang telah menyanyikan lagu yuna n menjadi pengganti yuna....terbaik la aizat(2-2 bc minat..hehe)..

berikut adalah senarai pemenang :

Juara AJL 27 :



Terukir Di Bintang : Aizat Amdan
komposer dan penuls lirik : yunalis zarai

naib juara :



idola : Azlan & The Typewriter
komposer :audi mok
Lirik : azlan

tempat ketiga :



ku akui : hafiz
komposer dan penulis lirik : ajai


vokal terbaik : Hafiz...(as usual lar kan..sape lagi kalau bukan dia..)

persembahan terbaik berdasarkan undian "SMS" :black ft RJ-Teman pengganti
(yang ni bc terkejut....tak best la persembahan tu..lagi best persembahan bo amir yang bawa lagu bertajuk "LAGU"...xpun aizat punya persembahan yang memukau tu....(mengikut pandanga bc lar..huhu)....


conclusionnya..bc puas aty dengan para pemengang malam ni(kecuali pemenang persembahan terbaik tu....grrrrr!!!.....)yang penting hafiz kalah(..tak tawla nape bc nak sangat tgk hafiz kalah....)..and the best part of it...azlan and the typewriter dapat no. 2!!!!!!kalahkan hafiz...n paling best lagi....ombak rindu tak menang!!!huuhuuuu!!!!(nada hepy giler..haha).......cuma sedih jew lar..lan tak dapat vokal terbaik..huhu......

bc tidur dalam keadaan tersenyum malam ni..hehe..my favereto song menang iaitu TERUKIR DI BINTANG....win this tournement..(Da mcam perang plak..haha...)...mksudnya menang pertandingan ni lar...hehe...tahniah!!!tahniah!!!tahniah!!!!tahniah sgt x99!!!(banyak sangat tahniahnya..haha)...

quotes kali ni bc petik quotes AJL 27 :


Gabungan Seni Dan Muzik


p/s :
mcam bukan quotes jer..hahaha...lantak lar...muahaha...

"ewm...sesape yang nampak bc ceria...bukan bernakna..kesedihan yang bc lalui da hapus..tetapi..bc perlu ceriakan dri bc sndri untuk hadapi hari2 yang mendatang...kesedihan kehilangan si dia.......mengajar bc 1001 pengajaran....andai takdir bc bersamanya...harap sangat Allah...kuatkan jodoh antara kami..tautkan hati kami agar sentiasa bersama..selamanya...."


ADIOS...........CHEER ALWAYS..............MAASSALAMAH....................................

2 orang telah tinggal komen:

Live Streaming : KELANTAN Vs ATM..Piala Sumbangsih 2013

Saturday, January 05, 2013 Rahim Aim21 4 Comments


Assalamualaikum!!!malam ni ada pertembungan yang sangat dramatik oleh dua kelab bola sepak gergasi malaysia iaitu antara KELANTAN dan ATM....(wow!!!terujanya..)....BC adalah penyokong pasukan The Red Warrioirs..(dulu..kini dan..selamanya...)..hehehe...anda semua pulak??sebelum ni..KELANTAN pernah bertembung dengan ATM dalam saingan PIALA MALAYSIA 2012 dengan menyaksikan skuad bimbingan bojan hodak MENANG 3:2 ke atas skuad ATM di bawah bimbingan B SATIANATHAN...(teruja wei bc time tu....)..mana taknye...gol kemenangan oleh INDRA PUTRA MAHAYUDDIN..memastikan kelantan gah menjulang piala malaysia 2012

malam ini..pertembungan dramatik itu..bakal di ulang sekali lagi pada malam ini dalam merebut piala sumbangsih....strategi siapa yang paling berjaya???formasi siapa yang paling mantap??siapakah penjaring bagi kedua-dua pasukan??adakah KELANTAN akan Menjulang PIALA SUMBANGSIH buat kali ke-2??atau ATM bakal menjuarainya buat kali yang pertama??semuanya akan terjawab pada malam ni.....

Kelantan Di ketuai oleh Badri Radzi...ATM pula diketuai oleh Hairuddin Omar

2 kapten pasukan terbaik bagi kelab di MALAYSIA.....Siapakah Yang Bakal Menjunjung Piala ini??

semuanya akan terjawab...sebentar sahaja lagi.....untuk live streaming...ada kat bawah ni :


p/s : 
sorry..link2 ni akan bawa geng2 semua kat blog orang lain......so..enjoy ok???
hope...kelantan menang la..hehehe

ADIOS........................MAASSALAMAH................................



4 orang telah tinggal komen: