apa yang kita boleh beli dengan RM1???

Wednesday, March 27, 2013 Rahim Aim21 0 Comments



Assalamualaikum!!salam sejahtera,salah perkenalan(bagi yang baru kenal bc yang HANDSOME ni,hehe),salam rindu(buat readers2 bc),serta salam bagai pungguk rindukan bulan(bagi mereka yang tengah angau..haha)..so sweet!!!!(tak pasal-pasal)...Apa yang kita boleh beli dengan RM1?ye..itulah persoalan yang  bc ingin timbulkan.Kadang2,kita langsung tak hargai wang bernama RM1 sebab wang bernama RM1 ni macam tak de nilai pada konteks zaman sekarang.Bukan langsung tak de,cumenye,ewm....paham2 sendiri la...(o.0)...  


1)Topup



zaman sekarang ni siapa yang taknak topup?semua orang nak kan?bile topup takde dalam phone,,mesti korang risau gile2 kan?sampai sanggup korek duit tabung semata-mata nak beli topup(tu pun kalau korang menabung..ekeke)...hah!!apa kaitan RM1 dengan topup??keuntungannya bagi pengguna celcom lar....sebabnya..ley REQUEST RM1 kat member2 korang..hehehe....so..pentingkan RM1 ni??n korang pulak...ley Share RM1 dengan orang tersayang serendah RM1 dari celcom ke celcom......(cas 50 sen di kenakan untuk setiap transaksi)..so who cares??demi orang tersayang..sanggup weyh!!haha

2)Gula-gula 20 biji


hah!sape tak pernah makan gula-gula?jangan tipu r..semua mesti pernahkan??hehe..pernah makan gule2 kat atas ni tak?kalau tak pernah,jangan lupe beli n makan ok?hehehe....so...berapa harga gula2 pada masa kini??kalau kat tempat bc la,harga bagi gula-gula di atas n beberapa gula-gula lain seperti gula2 HACKS n gula2 KOPIKO ialah 10sen = 2...kat tempat geng2 pulak??

3)Air kotak


sedapnya minum air kotak!!!!yummy!!!haha...dengan RM1,kita dapat minum minuman yang hanya di isi dalam kotak.TAPI!!!!jangan pulak korang ngengada gi kedai nak beli air kotak saiz besar dengan hanya berbekalkan duit RM1!!!!huhu..harga RM1 hanya untuk air kotak kecik sahaja ok?ngee~..n korang jangan pulak bawak RM1 untuk beli air kotak susu mcam DUTCH LADY....memang tak lar!!!takkan dapat dibeli dengan hanya RM1..haha

4)Pen


dengan berbekalkan RM1..kita dapat beli pen sebatang(sebatang jer..bukan SEPEKET..ok??)..dengan pen sebatang...kite boleh guna lebih kurang  sebulan lebih...kira penggunaan standard la....so..jangan mudah buang pen dalam tong sampah ok?rugi RM1 owr.....selain pen,,mcam2 lagi alat tulis lain yang bernilai RM1 ada....so...pandai2 la guna RM1 ok?hehe

5)Derma Seikhlas Hati



yup,perkara ke lima kita boleh lakukan ialah,derma se ikhlas hati.Tak kira lah di tabung2 masjid mahupun,tabung2 kemanusian GHAZA....normally...sebahagian daripada kita akan derma RM1 setiap kali bersolat jumaat....(bagi kaum adam,kaum hawa jangan memandai nak pi solat jumaat...)...RM1 ni ibarat angka yang paling ikhlas dalam hidup kita semua untuk menderma..hehehe,,,kebiasannaya kaum bapa akan beri anak2 mereka yang kecik2 RM1 untuk di masukkan ke dalam tabung derma...

konklusinya...dengan hanya RM1..macam2 perkara bermanfaat kita boleh dapat....so..hargailah duit yang diberi nilai RM1 ok???Quotes kat bawah ni...untuk geng2 semua...quotes kali ni berbentuk pantun...:)...

SAKIT MENJERIT SETELAH DI GIGIT,
DI GIGIT OLEH NYAMUK BETINA,
KISAH HIDUP KERTAS BERNILAI RM1,
MEMBERI 1001 MANFAAT KEPADA PENGGUNANYA.

ADIOS.............SMILE ALWAYS :)..................MAASSALAMAH................................

0 orang telah tinggal komen:

Kertas A4 yang Ajaib?

Monday, March 25, 2013 Rahim Aim21 2 Comments

Assalamualaikum wahai bloggers2 serta kaki2 dan tangan2 readers yang dirahmati Allah sekalian!hehe...
hyep2!!sorry coz jarang2 update blog bc ni....(alar..mesti geng2 x kesah kan??)...arini..detik ini,saat ini,bc nak share kat geng2 smua,orang2 kampung,makcik2 yang jual kuih,mamak2 kedai makan,dan semua umat islam di muka bumi Allah yang kita tumpang hidup untuk sementara ni tentang KERTAS A4...ape?geng2 tak tau ke kertas A4 tu ape?camne bentuknye??ish3....bute kertas la korang ni..hehehe...(just joke around)...

pertama sekali....ape yang bakal bc tunjukkan ada ceritanya yang tersendiri.....mengikut sumber yang bc perolehi..kisah di sebalik kertas A4 ni terjadi antara seorang islam dengan seorang kristian(xpasti pangkat sebenar diorang ape)..maybe antara ulama` dengan paderi??bc x pasti....n bc sendiri xpasti...ianya cerita rekaan atau pun realiti....so...korang dengar je lar cerita bc ni ok??hehe....

seorang ulama` telah mencabar seorang paderi dalam menguji kebijaksanaan hanya menggunakan kertas A4.so...beginilah ceritanya...

ok..sebelum terlupa..sediakan bahan2 di bawah.....

terpulang pada geng2 nak guna kertas A4 warna ape,ikut minat masing2

perbalahan pertama :


Ulama` berkata : bumbung seperti rumah melambangkan tempat ibadah kami sebagai orang islam iaitu MASJID


Paderi pula berkata : separuh bumbung melambangkan rumah ibadat kami iaitu gereja

perbalahan kedua :


Paderi berkata : 3 bahagian pada kertas melambangkan tuhan kami (konsep trinity)


Ulama` menjawab : Allah itu maha esa,tiada tuhan yang selainnya

perbalahan ke tiga :


setelah itu,kertas di potong kepada 3 bahagian.

PERHATIAN
ABAIKAN BAHAGIAN KERTAS YANG PANJANG TERLEBIH DAHULU


Ulama` berkata : Allah adalah tuhan kami

P/S : cuba geng2 bukak potongan kertas yang kita abaikan tadi :)

Paderi berkata : Salib adalah lambang ketuhanan kami

so da tau kan??apa gunanya kertas yang kita abaikan tadi?dah2!!!jgn tengok lama2....buang cepat bahagian yang panjang tu....

lastly..kemenangan milik ulama`..nak tau bagaimana ulama` menang?


ulama` berkata : saya tahu,satu tempat yang sesuai untuk awak...iaitu HELL (neraka)

so...kertas pun da habis...camne si paderi nak bidas semula??tiada....begitulah AJAIBNYA sehelai kertas yang bernama A4(kertas pun ada nama??hehe)....begitu hebat jugaklah agama ISLAM yang kita cintai ini....:)

P/S :
        MAAF KALAU APA YANG BC CUBA SAMPAIKAN,GENG2 KURANG MEMAHAMINYA.
        BC CUBA SEBAIK MUNGKIN UNTUK BERCERITA DENGAN CARA YANG LEBIH 
        MUDAH AGAR GENG2 DAPAT MEMAHAMINYA......

HAH!!!jangan terkejut pulak.....bc sediakan quotes kat bawah ni khas buat geng2 semua :

Jangan letakkan ISLAM hanya pada kad pengenalan,
Jangan letakkan ISLAM hanya sebagai agama warisan,
Jangan letakkan ISLAM hanya pada keturunan,
kerana,
ISLAM ITU TERLETAK PADA HATI,
ISLAM ITU TERLETAK PADA PERBUATAN,
ISLAM ITU TERLETAK PADA KATA-KATA.


ADIOS GANG.............SMILE ALWAYS.................MAASSALAMAH



2 orang telah tinggal komen:

Kawan senang...senang sangat dapat..kawan susah???

Friday, March 15, 2013 Rahim Aim21 0 Comments


KAWAN SENANG,SENANG DAPAT.KAWAN SUSAH?


Assalamualaikum,salam sejahtera kepada para pembaca semua.Apa khabar?Di harapkan,anda semua sihat selalu disamping keluarga serta rakan taulan tercinta.Bagaimana pula dengan rakan anda?Apakah dia juga sihat-sihat seperti anda?

Tajuk yang cuba saya ketengahkan pada hari ini ialah berkaitan dengan KAWAN!!! KAWAN yang ada di sekeliling kita!!!Kawan yang kita kawan daripada kecil!!!Kawan yang kita main masak-masak bersama..main kejar-kejar bersama.Kawan yang diibaratkan seperti dalam lagu Malique ft Black,ketawa bersama..menangis bersama..ku bersumpah harap kita mati pun bersama..Waktu senang,senang je nak bersama....waktu susah?SUSAH PULA NAK BERSAMA!!!!

Ye,itulah fakta tentang kawan.Apa yang kita tahu tentang KAWAN kita??apakah kita kenal sepenuhnya siapa kawan-kawan kita??Adakah kita tahu niat sebenar mereka dalam berkawan??Apakah kita tahu isi hati mereka?Adakah kawan ibarat ayat di bawah ni :

KAWAN.....APA ERTINYA??!! 
Mungkin cam iklan Ali Cafe..... "sahabat sejati sentiasa di hati" 
atau......L'oreal??!! "kerana dirimu begitu berharga" 
tapi kata orang kawan tu bahaya....... 
macam iklan astro..... "macam-macam ada" 
tapi saya tak kisah bagi saya kawan tu macam iklan Fair & Lovely.... "Tiap hari sayang".

Saya yakin semua pernah dapat,pernah baca,siap forward lagi kat rakan-rakan bukan?Persoalannya,adakah kawan ibarat ayat di atas ni?Ya,itulah hakikat sebenar erti kawan dalam kehidupan kita.
Persoalannya,kenapa dan mengapa kawan senang,senang sangat kita dapat?Ianya disebabkan sifat semulajadi manusia.Semua orang sukakan kegembiraan!Semua orang sukakan kebahagiaan!Semua orang sukakan kesenangan!Kalau kita  bertanya kepada orang miskin sekalipun,adakah dia ingin hidup miskin selamanya?Adakah dia merancang dari kecil untuk hidup miskin?Siap buat perancangan rapi lagi dari kecil untuk hidup dalam kemiskinan.Apakah itu jawapan mereka?Jawapannya mestilah TIDAK SAMA SEKALI!!!!!...

Berkaitan kawan susah pula,pernahkah kita timbulkan persoalan,sebelum kita berkawan dengan sesiapa.Apakah mereka ikhlas berkawan denganku?Apakah aku mengenali diri mereka yang sebenar atau sandiwara dunia semata?

QUOTES UNTUK SEMUA :

BERKAWANLAH DENGAN MEREKA YANG BERILMU,
KELAK DIKAU PEROLEH CEBISAN ILMU DARI MEREKA,
BERKAWANLAH DENGAN MEREKA YANG BERAGAMA,
KELAK DIKAU DAPAT MENAMBAH ILMU AGAMA DI DADA,
JANGAN DIKAU MENCARI KAWAN YANG PUNYAI HARTA,
KERANA HARTA TIDAK MENJAMIN KE SYURGA.......


MAASSALAMAH…

0 orang telah tinggal komen: