Antara Al-Quran dan Smartphone

Tuesday, November 03, 2015 Rahim Aim21 4 Comments

ANTARA AL-QURAN DAN SMARTPHONE


Kisah Harian Manusia...


Bismillah...
Alkisah...

IHSAN GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat malam. Selamat kembali ke BLOG Along. Blog yang Along kira, penuh dengan INFORMASI menarik, sebagai PEDOMAN juga PENCERAHAN dalam bentuk perkongsian cerita berkaitan dengan kehidupan seharian yang kita semua lalui sebagai HAMBA Allah yang Esa. Jika tiada angin, masakan pokok bergoyang. Jika tiada api, masakan nak masak bagaimana? Fikirkan... Eh?

Malam ni, Along ingin kongsikan sebuah kisah KLISE. Along yakin, semua orang sudah tahu. Along juga yakin semua orang angggap ianya suatu perkara BIASA. Kerana apa? Kerana perkara yang JANGGAL apabila, kita sudah lama terBIASA dengannya, akan membuatkan diri kita menganggap ianya BIASA juga. Bak kaat pepatah, ALAH BISA TEGAL BIASA. Apa juga perkara yang telah menjadi suatu keBIASAan bagi kita, walau hakikatnya ianya tidak patut jadi begitu, PEMIKIRAN kita telah melabel perkara itu sebagai perkara BIASA. Tidak perlu di ubah, tidak juga perlu di perbaiki.

ANTARA AL-QURAN DAN SMARTPHONE. Kenapa ya? Kenapa tajuk ENTRY Along berkaitan dengan 2 BARANGAN tersebut? Dari bangun pagi, sampailah tidur kembali. Cuba korang bayangkan, berapa lama SMARTPHONE berada dalam genggaman tangan korang bebanding Al-Quran? Berapa banyak AYAT yang korang baca di SMARTPHONE korang? Tidak kisahlah dari aspek WHATSAPP, TELEGRAM, INSTAGRAM dan sebagainya. Berapa banyak? Bagaimana pula dengan Al-Quran? Berapa banyak Ayat Al-Quran yang telah korang baca? Yang telah korang hayati? Yang telah korang fahami? Atau, hafal mungkin?

Jangan salah anggap. Along bukanlah nak kata : "AKULAH LELAKI KACAK YANG SEMPURNA. SMARTPHONE APALAH SANGAT BAGI AKU. AL-QURAN SENTIASA DALAM GENGGAMAN AKU." Tak ok? Jangan salah anggap Along sebegitu. Along kan selalu kata, semua penulisan Along, adalah lebih kepada MUHASABAH DIRI Along sendiri. Apa Along tulis, lebih kepada REFLEKSI diri, dalam meniti kehidupan hari esok, untuk menjadi INSAN yang lebih baik. Along sendiri, jika dibandingkan, tempoh masa membaca dan memegang Al-Quran berbanding dengan tempoh masa membaca dan memegang SMARTPHONE, MEMBACA dan MEMEGANG smartphone itu lebih lama. Kadang-kadang tu, berhari-hari juga tidak memegang dan membaca Al-Quran. Kenapa? Kerana Alah Bisa, Tegal Biasa.

Korang nak kata : "ALAH, KAU TULIS, TAPI KAU SENDIRI TIDAK BUAT." Terpulang. Bukan Along tidak terima teguran dan nasihat. macam Along selalu kata. penulisan Along di BLOG Along ni, lebih kepada TEGURAN buat DIRI Along SENDIRI.

Eh? Dalam SMARTPHONE kan boleh INSTALL Al-QURAN. Boleh baca di mana-mana sahaja. Bila-bila masa. Kenapa nak bandingkan AL-QURAN dengan SMARTPHONE pula? Jwapannya cukup mudah sebenarnya. Pertama sekali, cuba CEK smartphone kalian semua, korang INSTALL tak applikasi AL-QURAN? Mungkin korang semua yang membaca ENTRY ini, telah pun INSTALL sejak dari pertama memiliki SMARTPHONE lagi. Alhamdulillah. Soalan kedua, Korang rajin ke buka dan baca Al-Quran yang korang INSTALL tu? Mungkin sebahagian dari kita jawab ya, sebahagian lagi jawab tidak. Soalan ketiga, korang lebih banyak baca Al-Quran atau baca WHATSAPP? INSTAGRAM? Dll yang ada dalam SMARTPHONE korang tu? Soalan terakhir, korang ada rasa perbezaan tak, bila baca AL-Quran menggunakan SMARTPHONE berbanding dengan membaca KITAB AL-QURAN itu sendiri? Ada tak?

Along tahu, Along tahu. masa 24 JAM tidak mencukupi bagi kiat sebagai manusia biasa. Macam-macam HAL DUNIA yang perlu kita selesaikan. Sehinggakan kadang-kadang, kita megetepikan HAL AKHIRAT semata-mata untuk membereskan HAL DUNIA terlebih dahulu. Kerana apa? Kerana perkara yang tidak sepatutnya menajdi suatu keBIASAan pada kita, telah menjadi BIASA. Terlalu BIASA. Along sendiri, ada je applikasi Al-Quran INSTALL dalam SMARTPHONE ni, JARANG juga buka dan BACA. Itu REALITI. Along tulis, bukan atas DASAR Along SEMPURNA. Tetapi, atas dasar MOTIVASI diri untuk menjadi INSAN yang TERBAIK.

Jika kita meletakkan HATI kita, AKAL kita, JIWA kita dan ROH kita di tempat yang benar, InsyaAllah, kita semua akan mampu menjadi INSAN yang TERBAIK. Kenapa TERBAIK? Kerana, jika Along kata, insan yang lebih baik, semua orang nak jadi insan tersebut. Tetapi, untuk jadi insan yang TERBAIK, tidak ramai yang berusaha ke arah tersebut. 

Mudah-mudahan... Apa Along kongsikan pada malam ini, akan memberi manfaat buat Along, anda dan mereka yang berada di luar sana. Akhir kata, Doakan Along agar berubah menjadi INSAN yang TERBAIK, dan Along doakan korang semua turut menjadi INSAN yang TERBAIK. Dari aspek Akhlak mahupun Sahsiah. Dari aspek hidup secara bersyariat dan menjalani kehidupan sebagai hamba yang TAAT...


Salam UKHUWAH....
ADIOS...
MAASSALAMAH...


p/s : Sejauh mana, DUNIA telah MAJU. Kitan Al-Quran tetap menjadi pilihanku...

4 comments:

  1. setiap entry along memang mbuka mata. akk suka. keep on writing along.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Kak She... I will... wish me luck :)

      Delete
  2. setuju sangat dengan apa yang Along tulis..

    kita tulis bukan sebab kita dah sempurna tapi sebagai motivasi untuk diri sendiri dan orang lain juga kan.. :) semoga kita terus diberi kesempatan untuk saling ingat mengingatkan.. InsyaAllah..

    ok, jom baca Quran bersama terjemahan.. sekarang.. sekarang...! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom.. hehe... tapi sebelum tu.. jom ambil wudhu` terlebih dahulu.. hehe :)

      Delete