KESENANGAN YANG MENYESATKAN

Monday, December 14, 2015 Tinta ilmiah 6 Comments

KESENANGAN YANG MENYESATKAN


Kepercayaan kita pada suatu kemudahan dan kesenangan, kadangkala, boleh membuatkan kita jauh daripada jalan yang diredhainya...


Bismillah...
Alkisah...

Keluar dari Maze
Ihsan : GOOGLE

Assalamualaikum dan selamat petang... Korang semua dah solat zohor belum? Bagi yang dah, ALHAMDULILLAH. Bagi yang belum? MASYAALLAH. Kenapa solat lambat-lambat ni? Apa? Makan? Tengah memandu? Tengah mandi? Terkunci dekat luar rumah kerana kunci tinggal dekat dalam kereta yang kebetulan kunci kereta tertinggal dalam kereta? Ish, ish, ish. Korang semua jangan lupa solat ya? Solat itukan tiang agama. Solat juga boleh mencegah dri kita daripada kemungkaran. Itupun, jika kita SOLAT DENGAN CARA dan KAEDAH yang BETUL.

Tetapi! Ada beberapa perasaan yang kita mudah rasa dalam hati kita. PERTAMA, "AKU SOLAT DAH SEMPURNA DAH. NAK UBAH APA LAGI?". KEDUA, "AKU PERLU PERBAIKI SOLAT AKU, MASIH BANYAK KEKURANGAN NI.". KETIGA "AKU RASA SOLAT AKU NI DAH OK. ASALKAN AKU SOLAT DAH LA KAN? DARIPADA AKU TINGGAL SOLAT TERUS. KAN BERDOSA.". Dan bermacam-macam lagi perasaan serta bisikan-bisikan hati yang wujud di dalam diri kita bila berkaitan dengan perkara yang melibatkan agama.

Along yakin, korang mesti tertanya-tanya kan? Kenapa dan mengapa Along mulakan ENTRY ini dengan bercerita berkaitan dengan solat? Kenapa? Sebab tajuk macam tiada kena-mengena? Begitu? Beginilah, Along akan kaitkannya dengan cara yang mudah. Korang semua solat kan? Along yakin, korang yang berkunjung singgah ke blog Along ni, semestinya rajin-rajin solat belaka. Tiada seorang pun yang tidak solat. Tetapi! Apakah semua orang yang SOLAT itu sama perangainya? HAH! Jawab, jawab! Dalam Alquran Allah berfirman :

IHSAN : Google


Hah! Khusyuk! Semua orang khusyuk ke? Along sendiri kurang khusyuk. Along mengaku kerana Along sendiri insan biasa, yang masih dalam proses mencari sinar cahaya dalam kegelapan. Masih meraba-raba untuk mencari jalan keluar dari semua kekurangan diri yang ada.

KESENANGAN YANG MENYESATKAN | Dalam dunia ini, kita hidup dengan pelbagai ragam dan sikap manusia. Ada yang kita tahu kehidupan dan cara hidup mereka dengan hanya melalui pembacaan sahaja. Ada pula yang kita tahu melalui tayangan yang dipertontonkan di layar tv dan internet. Ada pula yang kita ketahui melalui penceritaan yang diceritakan oleh rakan-rakan kita. Semua sikap dan ragam manusia termasuklah sikap dan ragam diri kita sendiri terdiri daripada pelbagai warna yang sungguh abstrak.

Ada di antara kita, apabila mendapat kesenangan di DUNIA walaupun sedikit, LUPA! ALPA! Dari manakah nikmat tersebut datang! Kita kena ingat, DUNIA adalah medan UJIAN. Setiap Nikmat! Setiap Dugaan! Semuanya adalah UJIAN! Ada juga di antara kita, bila di timpa dugaan yang BERAT. Terus-terusan LUPA dan ALPA kepada sang pencipta! Malahan, semakin jauh dan menjauh daripada jalan yang diredhainya.

Nama pun MANUSIA yang di ambil daripada perkataan ARAB iaitu NASIA a.k.a PELUPA. Kita MANUSIA adalah makhluk yang PELUPA. Itu suatu REALITI yang kita tidak boleh sangkal mahupun lari daripada kenyataan yang memeritkan jiwa dan raga. Contohnya, kau seorang lelaki yang mahu menjadi seorang perempuan. Atau seorang perempuan yang mahu menjadi seorang lelaki. Sudah jelas lagi terang kau di ciptakan sebagai jantina yang telah ditetapkan oleh Allah. Kenapa perlu ubah? Kerana Naluri hati? Kerana kau rasa jiwa kau bukan milik tubuh yang roh kau diami ini?

Apa jadi bila golongan ini, cuba untuk mengubah jantina, di tambah pula ada dikalangan kita yang menyokong apa yang mereka cuba lakukan? Pasti mereka akan merasa SELESA dan SENANG atas apa yang bakal dan akan mereka lakukan. Dan semestinya mereka akan terus melaksanakan niat mereka itu tanpa pandang ke belakang lagi. Inilah yang Along maksudkan KESENANGAN YANG MENYESATKAN. Masih tidak faham? Begini, Contoh mudah, kau nak guna basikal jiran, tetapi jiran kau tak ada. Kawan-kawan kau meyakinkan kau supaya guna sahaja tanpa meminta sebarang kebenaran. Kau pun teguhkan hati guna sahaja basikal itu. Kau rasa seronok dengan apa yang kau lakukan. Perasaan bersalah kini hilang lenyap dari diri kau. Kerana apa? Syaitan telah berjaya menghasut kau! Telah berjaya meyakinkan kau bahawa perbuatan tersebut tidak salah. Itulah dia, KESENANGAN YANG MENYESATKAN!

KESELESAAN dan KESENANGAN DUNIA adalah UJIAN buat semua MANUSIA. Begitu juga KEPAYAHAN dan KESUSAHAN DUNIA, Kadang-kadang, kau rasa ALLAH itu kejam terhadap KAU! Dengan memberikan UJIAN yang terSANGAT berat ke atas diri kau. TETAPI! Apakah kau sedar? Jika ALLAH kejam sepertimana sangkaan kau, Kenapa Allah masih berikan kau nyawa? Masih beri peluang kepada kau untuk menghidup udara ciptaannya? Masih beri kau peluang melihat DUNIA? Biar tak ada tangan, tak ada kaki, asalkan kita masih berNAFAS untuk terus hidup, menjadi seorang hamba yang BERTAQWA. Bukan seorang hamba yang kekal KUFUR atas NIKMAT PERNAFASAN yang dipinjamkan olehnya ini.

MUNGKIN kita sudah terlalu selesa bernafas, sehingga kita lupa, siapa pemberi pinjam NIKMAT PERNAFASAN ini. Bersama-samalah kita bermuhasabah diri kembali, merenung hakikat penciptaan diri agar kita tidak tergolong menjadi hamba-hambanya yang KUFUR.

Salam Ukhuwah....
Adios...
MAASSALAMAH....

6 comments:

  1. setuju juga along. kesenangan yang ada sebenarnya adalah jurang untuk kita dekatkan diri dengna Allah. back to basic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Speechless.. haha.. Realitinya, macam tulah... Cuma kebanyakan dari kita, LUPA.... :)

      Delete
  2. Manusia ni pelupa.. lalai :) Terima kasih ingatkan ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ianya ditulis lebih kepada buat peringatan untuk diri sendiri.... :)

      Delete
  3. Perkongsian yang menarik. Benarlah apa yang dikatakan kesenangan juga boleh jadi ujian buat mereka yang alpa. Terima kasih atas ingatan. Dijemput juga singgah ke laman saya di travelogisma.blogspot.com.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah... Along akan melawat blog bro isma scptnya... tq sudi berkunjung singgah dan tinggal komen :)

      Delete