AKU PELAT

Friday, October 30, 2015 Rahim Aim21 14 Comments

AKU PELAT


Pelat itukan COMEL...


Bismillah...
Alkisah...

Sekadar HIASAN : IHSAN google


Assalamualaikum dan selamat malam buat semua. ENTRY untuk kali ini, sekadar luahan perasaan Along semata. Along tak tuju kepada sesiapa. Along sekadar ingin berkongsi CERITA. Eh! Sekejap! Along bukan nak kongsikan lagu AKU PELAT nyanyian SALAMMUSIK ft ZIONDREAD tu ok? Korang tak tahu ke lagu apa tu? Alamak, Along tersalah sangka lah pula. Herm... Sebagai menebus SALAH Along ni, Along bagi LINK untuk LAGU tersebut di bawah ni :


Korang dengarlah sendiri ok? Nak dengar sambil baca BLOG Along pun ok juga. Lebih menghayati gitu. Korang tahu tak apa itu DEFINISI PELAT? Tahu tak? PAsti korang tahu kan. Mustahil korang tidak tahu. Korang kan bijak belaka. kita semuakan PENGGUNA INTERNET tegar. Jika kita tidak tahu sekalipun, semestinya kita akan cari maklumat di INTERNET. Betul tak? Kita lebih mudah mempercayai SUMBER INTERNET daripada BUKU. Kan? (Tetiba pula masuk TOPIK lain)...

Along nak buat SUATU PENGAKUAN. Along PELAT dan Along BANGGA menjadi seorang yang PELAT. Dalam dunia ni, macam-macam PELAT wujud kan? Pelat huruf "R", pelat huruf "S", pelat huruf "T", pelat huruf "V" dan sebagainya. Jadinya, cuba teka. Along pelat yang mana 1? Cuba teka, cuba teka.

Pelat R dan pelat S kebiasaan memang pelat yang sukar untuk di ubah. Boleh jadi, pelat tersebut kekal sehinggalah ajal menjemput kita. Tak payah pening-pening, CONTOH terdekat adalah LISA SURIHARI SURIHANI. Siapa tidak kenal dia, semestinya korang adalah orang-orang yang TERLEBIH BAIK. Kenapa? Agak JARANG SEKALI orang-orang zaman MORDERN seperti Along, korang dan MEREKA tidak mengikuti perkembangan ARTIS Tanah Air. Tak banyak, sedikit pun tetap ada. Korang tahu kan dia pelat huruf apa? Apa? B? K? Bila masa pula ada pelat yang sebegitu. Semestinya dia pelat "R". Begitu jelas, terang lagi nyata. Sebutan R dia sedikit pelat daripada orang lain.

Pelat T? Pelat V? Lebih kepada pelat yang dibuat-buat. Kenapa? Ok, pernah dengar tak perkataan. TITE, TELAMAT, TENAPA dan sebagainya. Pernah dengar? Tak? Ruginya hidup korang. Baik betul persekitaran korang. Hehehe. Temuanya atalah ayat-ayat mante ala-ala tedik gitu. (#TETIBA). Bagaimana pula dengan perkataan VAVI, VANGANG, VENGONG dan sebagainya. Pernah dengar tak? BUKAN! Along bukan nak ajar korang mencarut ke, apa ke. Along datangkan CONTOH dalam dunia REALITI sahaja. Betapa KREATIFnya orang-orang MELAYU kita dalam menyusun perkataan sedia ada dengan menggantikan salah satu hurufnya. Sebutan jadi lain, tapi membawa maksud yang sama.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Antara kesemua pelat-pelat di atas, Along kategori PELAT yang mana? Along yakin, semua ada jawapannya. Bagi yang RAGU-RAGU, mari Along tolong selesaikan KERAGUAN korang tu dengan berkongsi CERITA. Along sebenarnya, KEMBAR tidak seiras, lain emak,lain bapak yang tiada sebarang pertalian sama ada darah mahupun kekeluargaan dengan Kak LISA SURIHANI. Persamaan kami hanyalah pada pelat "R". hahaha (Bangga sekejap. Sekejap sahaja, tak boleh lama-lama).

Along cuma nak meluahkan satu perkara. Along tahu, ramai yang CEMBURU dengan keCOMELan kePELATan Along ni. Sebab tu ramai yang mengAJUK bila Along sebut perkataan yang ada huruf R. Mujur menaip di BLOG bukan menggunakan SUARA. Kalau tak, herm... Ramailah yang bakal mengAJUK cara Along bercakap. Along faham, korang CEMBURU. Tetapi, janganlah tunjuk sangat ok? Kekadang tu, bila ada yang BARU TAHU Along ni PELAT "R", siap ajar Along lagi macam-macam cara untuk MEMBAIK PULIH sebutan "R" Along ni. Ada yang kata, berkumur-kumur di waktu pagi lah. Ada yang suruh Along garu lidah lah. Ada pula tu suruh Along berLATIH buat RRREE dan sebagainya. HEY! WAKE UP! Along dah besar ok? Dari kecik Along dah usaha. Dah tak berjaya, nak buat macam mana kan? Bukan Along mengalah, tetapi dah REALITInya Along tidak boleh. Maka tidak boleh lah. Huhuhu...

Along faham, korang CEMBURU BUTA. Tak mengapa. Along maafkan. Bukan selalu kan Along ada suatu kelebihan yang korang semua tak ada? Hahaha. Jadi, teruskan CEMBURU. Usaha kan TANGGA kejayaan. Ekeke...



Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

14 orang telah tinggal komen:

THENAMYBLOG 1ST ANNIVERSARY

Wednesday, October 28, 2015 Rahim Aim21 12 Comments

THENAMYBLOG 1ST ANNIVERSARY

1ST BLOG ANNIVERSARY by THENAMYBLOG


Bismillah...
Alkisah...

Rasanya baru semalam memulakan Entry Bismillah.


Alhamdulillah.
 Setahun sudah usia THENAMYBLOG.

Assalamualaikum dan selamat malam. Berbekalkan MINDA yang KOSONG daripada IDEA untuk MENULIS. Along, mengambil keputusan untuk MENYERTAI satu SEGMEN yang agak menarik sebenarnya untuk kita semua sertai. Kenapa Along sertai? Along sebenarnya, suka menambah kenalan dalam dunia BLOGGING. Jadi, dengan menyertai SEGMEN dari blogger lain, secara tak langsung, dapatlah Along menambah kenalan. Ye tak? Hehehe.

Bagaimana untuk menyertai? Mudah sahaja sebenarnya. sila ambil peduli 4 perkara dibawah;

1. Follow THENAMYBLOG and/or Google + namy yul
2. Buat satu entry berkenaan THENAMYBLOG 1st ANNIVERSARY
3. Last but not least, jangan lupa tinggalkan URL entry diruang komen ya. 
*Bukan ruangan komen Along ya? Tetapi di ruangan Komen di Blog thenamyblog. (SINI)
4. Dateline: tengah malam 31 Oktober 2015

Semudah ABC bukan? Apa tunggu lagi? Dateline hanya tinggal 3 hari sahaja dari sekarang. Jom sama-sama SUPPORT EACH OTHER! :)

Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

12 orang telah tinggal komen:

Aku Tak Sempurna

Wednesday, October 28, 2015 Rahim Aim21 8 Comments

AKU TAK SEMPURNA


Kerana Aku Manusia Biasa...


Bismillah...
Alkisah...

Sekadar Hiasan ; IHSAN GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat petang. Along nak minta maaf kepada semua. Untuk bulan ni sahaja, baru 6 ENTRY(Termasuk ENTRY ini) Along tulis termasuk yang ini. Sejujurnya, Along ada WRITER BLOCK. Kejujuran yang kedua pula, Along rasa seoalah-olah jiwa Along tidak berapa nak tenang sahaja sejak akhir-akhir ni. Along tak tahu mana puncanya, apa sebabnya. Along rasa seolah-olah dunia cuba untuk MENDESAK Along. Seolah-olah DUNIA ingin lihat Along gagal. Entahlah, mungkin sekadar perasaan, mungkin sekadar REALITI hasil CIPTAAN minda Along sendiri yang hakikatnya, 

Perkara ni, buat Along terfikir. AKU TAK SEMPURNA kerana Aku Sekadar Manusia Biasa. Along tahu, semestinya akan ada yang kata, Apa Along  fikir ini sangat KLISE dengan pemikiran orang lain juga. Namun, Along ingin katakan, kadang-kadang, perkara KLISE itulah sebenarnya hakikat kepada mencari identiti dalam sebuah kehidupan. Tiada siapa yang sempurna, itu REALITI. Tetapi, orang yang tidak sempurna, kebanyakannya, ingin mencari kesempurnaan, itu juga REALITI.

Along minta maaf, andai selama ini, Along banyak menyusahkan semua orang. Tidak kisahlah, sama ada korang tu lelaki ataupun perempuan, rakan ataupun taulan, Ada hubungan kerabat ataupun kekeluargaan, sama ada seumur hidup ataupun sesaat perkenalan. Along minta maaf. atas semua kesalahan, sama ada sengaja ataupun tidak disengajakan, sama ada Along sedar ataupun tidak sedar atas semua kekhilafan, Along hanya ingin minta maaf. Maafkan Along.

(HISH! Apa ni? Sesi maaf bermaafan pula? Kau dah kenapa RAHIM?)

Hidup kita ni.. Takkan selalunya berada di atas dalam SETIAP perkara. Kadang-kadang, tanpa kita sedar, kita telah pun berada di bawah. Kerana kita lupa, kita adalah manusia biasa. Manusia yang tak lari dari berbuat kesalahan dan dosa. Sebab itulah, kita disarankan agar setiap malam, sebelum kita kembara ke alam mimpi, berdoa kepada Allah agar, segala kesalahan ORANG LAIN terhadap KITA, Allah mengampuninya. Begitu juga, kita perlu berdoa agar segala kesalahan KITA terhadap ORANG LAIN, turut di ampunkan sepenuhnya. Namun, tidaklah bermakna, kita tidak perlu memohon MAAF sesama MANUSIA. Doa sahaja tidak mencukupi andai tiada USAHA untuk memohon maaf sesama manusia. Kan? Tetapi, kekadang, mesti ada sebab kan kenapa sukar untuk kita memohon maaf sesama manusia? Pohon dan pintalah kepada Allah, agar segala urusan kita dipermudahkan olehnya. Bukan susah pun kan?

Sekadar coretan ringkas, sebagai pengingat buat diri, juga pengingat buat teman-teman dan rakan taulan semua. Sama ada BLOGGER atau PEMBACA BLOG, sana ada PEMBACA TEGAR atau PENGUNJUNG BARU dan sebagainya. Sesiapa sahaja yang berkunjung singgah ke BLOG Along, secara RELA HATI ataupun tidak, Along ingin ucapkan TERIMA KASIH kerana sudi membaca CORETAN-CORETAN, perkongsian CERITA Along selama ini. Doa Along, sering mengiringi kalian agar kita sama-sama berubah menjadi insan yang lebih baik. Dalam perubahan, tiada pengakhiran. Selagi nyawa dikandung badan, selagi itu, perubahan tetap perlu diteruskan. :)


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH....

8 orang telah tinggal komen:

Itu Halal, Ini Haram

Tuesday, October 20, 2015 Rahim Aim21 8 Comments

ITU HALAL, INI HARAM


Buka Mata Hati...


Bismillah...
Alkisah...

IHSAN GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat malam. Selamat kembali dan selamat berkunjung singgah semula ke blog Along yang semakin suram dengan ENTRY FRESH, SEGAR dan BARU hasil daripada PERAHAN IDEA dan KERAHAN OTAK untuk berfikir agar JARI-JEMARI dapat menghamburkan segalanya dalam bentuk penulisan berilmiah buat santapan motivasi korang semua. Walau hakikat, segala karya penulisan Along, adalah teguran dan NASIHAT buat diri Along sendiri. Seorang PENDOSA TEGAR yang masih mencari sinar cahaya, untuk keluar daripada kegelapan ruang yang kelam.

ITU HALAL, INI HARAM. Ya, kita tahu. Kita semua tahu. Apa itu HALAL, apa itu HARAM. Bagi sesetengah kita, meletakkan HALAL dan HARAM dalam bentuk MAKANAN. Ada yang lain, menambahnya dalam bentuk PRODUK KECANTIKAN dan KESIHATAN. Dan perlbagai lagi. Mungkin apa Along bakal tulis ini juga, menjadi salah satu titik TOLAK dalam hal berkaitan dengan HALAL dan HARAM bagi kehidupan seharian korang semua. Tetapi, tidak mengapa. Along tetap kongsikannya juga. Sebagai nasihat buat diri sendiri, Muhasabah tanpa henti agar diri sendiri sedar betapa kerdilnya diri ini, dalam menongkah liku-liku kehidupan sebagai seorang hamba.

Dari aspek perbuatan juga ada HALAL dan HARAM. Contohnya, langkahan kaki kita ke tempat-tempat yang baik adalah HALAL, manakala langkahan kaki kita menuju ke tempat-tempat yang wujudnya maksiat itu adalah HARAM. Contoh lain, Cakap perkara-perkara yang baik itu HALAL, manakala cakap perkara-perkara yang buruk itu pula adalah HARAM.

Bagaimana pula dengan penglihatan kita? Melihat perkara yang dihalalkan itu HALAL, mehihat perkara yang diharamkan pula tetap kekal sebagai HARAM. Tetapi masyarakat kita sekarang ni, terutama sekali diri Along sendiri, tidak jaga HALAL dan HARAM sepenuhnya. Dari aspek pandangan mata Along telah kalah, apatah pula hati. Sekarang ni, zaman sekarang ni. Aurat di dedah, di buka, di tayang merata-rata. Maaf Along katakan, kebanyakan dari kita, ISLAM sekadar pada NAMA dan IC semata. Nak tonton TV? YOUTUBE? FILEM dan sebagainya? KONFIRM mata takkan lari dari melihat AURAT, sama ada aurat LELAKI mahupun PEREMPUAN. Itu dari segi DUNIA MAYA. Dunia REALITInya? Sama sahaja. Pandangan mata kita tetap akan melihat AURAT yang bukan MUHRIM pada kita dalam kehidupan seharian kita. Kenapa Along bicara soal pandangan mata? Kerana dari situlah antara titik tolak Pertambahan dan Pengurangan IMAN kita.

Kadang-kadang Along fikir, ada untungnya bagi si BUTA. Jiwa mereka lebih suci berbanding kita. Pandangan mereka di hijab sepenuhnya dari melihat KEMUNGKARAN DUNIA. Mata hati mereka pula dibuka seluasnya untuk MENSYUKURI NIKMAT ALLAH YANG ESA. Namun, pasti ada hikmahnya, kita lahir sebagai si CELIK yang bisa melihat DUNIA. Sama ada kita, terus-terusan HANYUT menuju ke penghujung DUNIA, atau sedar dan BANGUN dari mimpi yang LENA. Namun, jangan pula kita BUTAkan mata sendiri, kerana ianya semestinya HARAM.

Yang HALAL tetap HALAL, yang HARAM tetap HARAM. Itu hak yang telah ditetapkan ALLAH. Bukan nak kata, Along ingin menghukum sesiapa. Namun, Along nak kata, Hak tetap Hak. Sejauh mana kata, "ITU ANTARA SAYA DENGAN ALLAH", namun, TANGGUNGJAWAB sebagai sesama MUSLIM tetap perlu kita laksana SEBAIKnya. Namun, janganlah mengHUKUM secara EXTREME. Perlu ada teguran dan nasihat secara BERHIKMAH. Contohi Rasulullah dalam menyelasaikan permasalahan UMMAT. Jangan sesekali membuatkan mereka semakin JAUH dari AGAMA ISLAM yang penuh RAHMAT.

Mungkin kita sudah lupa, dari mana datangnya penglihatan kita? Siapa yang beri pinjam kepada kita selama ini? Bagaimana pula dengan apa yang kita pandang? Dari manakah ianya DATANG? Apakah akibatnya buat kita di hari mendatang? Kerana kita NASIA. Nasia yang membawa maksud pelupa. Lupa akan dari mana kita datang selama ini, dan lupa kepada siapa kita bakal pulang dan kembali secara abadi pada suatu ketika yang telah ditetapkan nanti. Sama ada syurga menjadi tempat tinggal kita nanti, atau neraka sebagai tempat tinggal yang bakal kita depani.


Salam Ukhuwah...
Adios...
MAASSALAMAH...

8 orang telah tinggal komen:

Cerita Sini, Habis Sini

Saturday, October 17, 2015 Rahim Aim21 2 Comments

CERITA SINI, HABIS SINI


Kita Tutup Semua Cerita...


Bismillah...
Alkisah...

SEKADAR HIASAN : IHSAN GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat malam agak lama jari-jemari Along ini, tidak menaip sebarang bentuk penulisan di BLOG Along yang semakin bersarang dek kerana keSIBUKkan dunia yang melibatkan ASSIGNMENT dan TUGASAN-TUGASAN dari LECTURER / PENSYARAH yang tidak dapat diELAKkan. Pertamanya, Along mohon maaf kepada PUAN PENGETUA EFG iaitu Kak@Mommy IRRA dari BLOG irrayyan.com kerana tidak dapat menghabiskan CABARAN INSTABLOG 7 HARI EFGKBBA dan terkandas pada hari ke-4 cabaran. Maafkan Along ya? Huhuhu.

Ok, dengan semangat baru yang SEDIKIT membara di dalam HATI, Along gagahkan diri pada malam ini untuk meNAIP sebuah ENTRY yang bertajuk CERITA SINI, HABIS SINI. Cerita apa? Kenapa perlu habis di sini? Sebenarnya, Along ambil ISTILAH : Cerita Sini, Habis Sini dari sebuah Filem lakonan Shuib Sepahtu yang berjudul MAN SEWEL DATANG KL. Siapa pernah tengok cerita tu? Kalau belum, cubalah geledah INTERNET dan tengok FILEM ni secara STREAMING. Korang akan dapati, saat bilakah FRASA : CERITA SINI, HABIS SINI di guna pakai.

Along bukannya ingin memBEBEL tentang FILEM tu. Tetapi, Along sebenarnya ingin kita sama-sama MUHASABAH diri atas semua GOSIP-GOSIP hangat yang kita DENGAR dan SEBAR selama ini. Eh? Kenapa GOSIP? Kerana GOSIP yang berlaku hanya kecil-kecilan boleh menjadi suatu MASALAH besar buat PENYAMPAI juga buat PENDENGAR. Eh? Boleh ke? Boleh! Walaupun tak semua GOSIP macam tu. Namun, Sebahagian besar GOSIP akan berakhirnya seperti itu.

Eh! Kejap! Gosip ni, sekadar gosip ke? Atau berkait rapat dengan perkara lain sekali? Ok, begini, GOSIP ni kan perkongsian CERITA-CERITA HANGAT yang entah BETUL atau SALAH faktanya. Kan? Jadi, bolehlah kan Along katakan, GOSIP ni, macam MENGUMPAT. Kan? Kerana persamaan kedua-duanya adalah maklumat/ fakta yang diketengahkan sebagai topik perbualan belum tentu BETUL belum tentu SALAH. Kan?

Sebagai contoh, bila kita tidak suka akan perangai seseorang, sebahagian dari kita pasti akan mula BERGOSIP secara tidak BERHEMAH. Dari Fakta asal yang kemungkinan di tokok tambah, semuanya kita garap bersama, dan olah bersama sehingga cerita tersebut menjadi SEDAP untuk didengar dan dibualkan. Contohlah kan, Along ada 3 orang kawan, bernama, ABU, ALI dan AHMAD. Sewaktu kami sedang buat GROUP DISCUSSION, secara tiba-tiba ALI ketengahkan TOPIK berkaitan dengan RAZAK (Sekadar contoh nama orang yang tidak di sukai). Ali kata, RAZAK seorang yang suka tidur dalam kelas dan pemalas. Tiba-tiba, Abu pula menambah cerita dengan mengatakan RAZAK seorang yang tidak pandai jaga kebersihan. Ahmad? Semestinya tambah cerita lagi dengan mengatakan dia ternampak RAZAK bertUMBUK dengan pelajar lain. Maka, WUJUDLAH GOSIP tanpa SEMPADAN antara mereka bertiga. Kenapa mereka bertiga? Kerana Along sekadar mendiamkan diri. Along tidak mahu berkata apa-apa berkaitan dengan topik tersebut (Acah-acah INESEN). Kalaulah topik perbualan tersebut sekadar CERITA SINI, HABIS SINI kan bagus. Namun, kebiasaannya, GOSIP-GOSIP tidak sihat ini akan berlarutan sehingga tamatnya sesi DISCUSSIN kami. Jadi, apakah anda semua sudah faham dengan apa yang Along cuba sampaikan?

Apa Along patut buat dalam situasi di atas? Terus membiarkan atau menegur dan menasihati mereka supaya berhenti? Semestinya MENEGUR dan MENASIHATI mereka supaya BERHENTI adalah pilihan terbaik yang Along ada, Andai sekalipun, CERITA tersebut tetap BERLARUTAN pada tempoh masa yang lain sama ada dengan atau tanpa pengetahuan Along, itu bukan salah Along kan? Sebab Along telah pun MENASIHATI mereka. Kerana apa? Kerana MULUT TEMPAYAN boleh ditutup, MULUT MANUSIA? Siapa boleh tutup. Diri sendirilah kan?

Biarlah CERITA SINI, HABIS SINI. Jangan diperbesarkan hal yang kita sendiri belum tentu tahu permulaan dan pengakhirannya. Along tulis ni, bukanlah sebagai tanda Along ingin MEMERLI atau MENGATA sesiapa. Kerana setiap penulisan Along adalah berbentuk MUHASABAH ke atas diri Along sendiri. Bagi yang TERASA HATI, Along minta maaf awal-awal. Takut nanti, tidak sempat untuk minta maaf pula.

Percayalah akan suatu perkara, jika kita TUTUP AIB orang lain, Allah akan TUTUP AIB kita. Andai sekalipun AIB kita di buka oleh orang lain, walaupun kita tidak pernah buka AIB mereka, JANGALAH pula kita membalas perbuatan mereka dengan melakukan perkara yang sama, Apa salahnya kita muhasabah diri kita semula? Apa salahnya kita tanya semula diri kita? Mengapa semuanya terjadi? Apa salahnya kita usaha untuk merubah perspektif orang terhadap kita berbanding kita BERBENDAM dan BERMUSUHAN? Apa salahnya, jadikan semua itu SUMBER MOTIVASI DIRI, dan bukannya PEMUSNAH DIRI? Eh? PEMUSNAH DIRI? Ya! Apabila kita BERDENDAM dan BERMUSUHAN, percayalah, peratusan untuk diri kita musnah adalah tinggi. Musnah dari aspek akhlak dan pemikiran. Musnah dari aspek hati dan perasaan. Musnah, dan terus musnah selagi mana kita tidak berubah.

Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

p/s : Akhirnya siap juga ENTRY di atas ni, hampir SEMINGGU LEBIH juga TERTANGGUH. Agak sibuk kebelakangan ni. Dengan ASSIGNMENTnya, Dengan BISNES LAPTOPnya dan sebagainya. 

2 orang telah tinggal komen:

CABARAN7HARI | PERKARA WAJIB BUAT SETIAP HARI

Saturday, October 03, 2015 Rahim Aim21 14 Comments

CABARAN7HARI | PERKARA WAJIB BUAT SETIAP HARI


Cabaran Hari Ketiga...


Bismillah...
Alkisah...




Assalamualaikum dan selamat malam. Malam yang penuh JEREBU. Siang pun tidak kurangnya. Tetap dipenuhi dengan JEREBU juga. Senang cerita, SELAMAT HARI JEREBU SEMALAYSIA. Boleh ke Along ucap macam tu? Hahaha. Sekadar mampu gelak.



PERKARA WAJIB BUAT SETIAP HARI | Ok, untuk cabaran hari ini, Along UPDATE ENTRY ini agak lewat kerana Along tidak tahu nak kongsikan cerita apa dengan korang semua. JUJUR, memang Along tidak tahu. Kerana banyak sangat PERKARA YANG ALONG WAJIB BUAT SETIAP HARI. Dan realitinya, PERKARA yang Along WAJIB BUAT itu adalah sama dengan PERKARA yang korang WAJIB BUAT setiap hari. Nak Alog senaraikan? Ni hah! Dekat dalam GAMBAR di bawah ni SENARAINYA :


Di manakah terletaknya AKTIVITI MENGHAPDET BLOG ya? Herm, dalam nombor 7 itulah. ONLINE kan merangkumi macam-macam aktivit. ONLINE FACEBOOK, TWITTER, INSTAGRAM, WHATSAPP, TELEGRAM juga termasuk BLOG. Semua tu dalam kategori ONLINE. Kenapa Along tidak tulis secara terperinci? Sebab tak semua orang ONLINE atas tujuan dan penggunaan yang sama. Kan? Di atas sekadar senarai AM aktiviti yang HAMPIR SAMA bagi kebanyakan daripada kita akan buat SETIAP HARI. Atau lebih tepat PERKARA WAJIB BUAT SETIAP HARI. Yang KHUSUSnya? Tempoh bila korang buat semua tu, Alat apa yang korang guna untuk buat semua tu dan sebagainya. Sebagai contoh, Along WAJIBKAN DIRI Along ONLINE setiap hari dan buat sedikit KAJIAN berkaitan dengan SOFTWARE dan WINDOWS. Adakah korang buat perkara yang sama? Mungkin ada, tetapi kemungkinan tu sekitar 00.01% berbalas 99.99% Kan? Sama juga, Apa korang buat, belum tentu Along buat. Sebab tu, Along cakap PERKARA WAJIB BUAT SETIAP hari kita secara UMUM hampir sama.. Tiada beza.. :).. Yang membezakannya adalah pengKHUSUSAnnya. :)

#CaBaRaNiNsTaBLoG7HaRiEFGKBBA
#EfGKbbA
#ExChANgeFeEdGrOuP
#KeLAbBLoGgErBeNAsHaARi


Salam Ukhuwah,,,
Adios...
MAASSALAMAH....



P/S : Jom sertai cabaran ni ramai-ramai! Masih ada masa ni! :)

14 orang telah tinggal komen:

CABARAN7HARI | APA ADA DALAM WALLET ANDA

Friday, October 02, 2015 Rahim Aim21 8 Comments

CABARAN INSTABLOG 7 HARI EFGKBBA | APA ADA DALAM WALLET ANDA


Cabaran Hari kedua...


Bismillah...
Alkisah...



Assalamualaikum dan selamat petang. CABARAN INSTABLOG 7 HARI EFGKKBA di sambung lagi dengan cabaran hari yang ke-2. Alhamdulillah, CABARAN untuk hari semalam berjaya dengan JAYAnya, Mudah-mudahan, cabaran untuk hari ini dan hari-hari yang mendatang akan turut berjaya sehingga ke akhirnya... :)



APA ADA DALAM WALLET ANDA? | Apa ada dalam wallet Along ya? Along rasa, semua benda yang ada dalam WALLET ALONG hampir keseluruhannya sama sahaja dengan apa yang korang ada dalam WALLET KORANG ketika ini, Apa yang mebezakannya adalah, Dari aspek WARNA dan GAMBAR. Eh? Kenapa pula? Warna? Gambar? Apa semua ni? 



Warna sudah semestinya berkaitan dengan DUIT. Along sekadar ada DUIT berwarna HIJAU 1, dan DUIT berwarna BIRU 3 sahaja di dalam WALLET Along sewaktu Along ambil gambar TADI. Sekarang, tinggal SEKEPING DUIT berwarna BIRU sahaja. SADIS betul diri Along ni. Duit tak dak. Herm. (#Abaikan rungutan Along). Perbezaan dari segi GAMBAR pula semestinya GAMBAR pada IDENTITY CARD dan LESEN MEMANDU Along berbeza dengan GAMBAR yang wujud pada IDENTITY CARD dan LESEN MEMANDU korang. Mana boleh sama, ye tak? Kalau sama, maksudnya ada sesuatu yang MISTIK dekat situ. MELAINKAN! MUKA kita HAMPIR SAMA. Mudah-mudahan, tidak lah ya? Along harap, WAJAH Along adalah WAJAH yang 1 00 000 000 dalam 1, Hahaha.. (Harapan, harapan menjadi layu~...)

Selain IC, LESEN MENANDU, DUIT, Semestinya, KAD BANK adalah antara barangan PENTING perlu ada dalam WALLET Along. Mana tidak pentingnya, Andai Tiada KAD BANK dalam WALLET, dan kebetulan Along KEKERINGAN DUIT dalam TANGAN, Along bolehlah ke BANK berdekatan untuk keluarkan DUIT, 3 Kertas putih tu? Tu resit-resit belian. Along pun tak tahu kenapa Along simpan, Apa puncanya dan mengapa ianya di simpan, masih kekal MISTERI. Along rasa, itu sahaja kot perkongsian Along untuk CABARAN7HARI untuk HARI KEDUA ni.

#CaBaRaNiNsTaBLoG7HaRiEFGKBBA
#EfGKbbA
#ExChANgeFeEdGrOuP
#KeLAbBLoGgErBeNAsHaARi

Salam Ukhuwah,,,
Adios...
MAASSALAMAH....


P/S : Jom sertai cabaran ni ramai-ramai! Masih ada masa ni! :)

8 orang telah tinggal komen:

CABARAN7HARI | SELFIE PALING COMEL

Thursday, October 01, 2015 Rahim Aim21 18 Comments

CABARAN INSTABLOG 7 HARI EFGKBBA | SELFIE PALING COMEL


Cabaran Hari Pertama...


Bismillah...
Alkisah...



Assalamualaikum dan selamat petang. Selamat datang kembali dan selamat berkunjung singgah semula ke blog Along yang telah agak lama bersarang dan penuh kulat disebabkan tiada sebarang ENTRY BARU yang ditulis mahupun dinukil dalam tempoh beberapa hari yang lalu. Huhuhu, nak nangis rasanya diri ini. Kerana diri ini disibukkan dengan kerja-kerja DUNIA NYATA, sehingga terabai kerja-kerja di DUNIA MAYA. Rindu sangat-sangat nak menulis BELOG dan berkongsi CHERITA... 

Hari ini, bermulanya CABARAN INSTABLOG 7 HARI EFGKBBA untuk hari yang pertama bertajuk SELFIE PALING COMEL. Along bukanlah ingin KONGSIkan keCOMELan Along di sini dengan meletakkan GAMBAR SENDIRI di dalam ENTRY ini. Along ingin kongsikan suatu barang COMEL yang Along telah simpan untuk BEBERAPA TAHUN atas SEBAB TERTENTU, Mungkin GAMBAR yang Along bakal KONGSIkan, tidaklah di anggap SELFIE, tetapi, takkan barang-barang simpanan Along tu, boleh SELFIE sendiri kan? Jadi, Along yang kena ambil gambar barang-barang tu kan? Hehehe.



Nampak tak dua ekor haiwan yang COMEL tu? Along akan mulakan kisah pendek berkaiatn dengan dua ekor haiwan tak bernyawa yang berwarna oren terlebih dahulu. Sebenarnya, ITIK COMEL yang berwarna OREN tu, di hadiahkan oleh SESEORANG yang SANGAT ISTIMEWA pada Along dari dahulu, sehingga kini. Dan mungkin untuk selamanya. Along dapat hadih tu, sekitar 2009 dan masih simpan sehingga kini, 2015. Bayangkanlah, dah dekat 5 tahun juga Along simpan ITIK COMEL berwarna OREN tu. InsyaAllah, Along akan simpan ITIK COMEL ini, SELAMANYA... Kisah kedua pula berkaitan dengan BERUANG COMEL yang berada di sebelah ITIK COMEL Along tu. Beruang tu sebenarnya Along beli 2 SET, Satu pada Along, satu lagi? Hehehe... Pada seseorang yang istimewa tu lah. Dah, jangan tanya banyak-banyak. Blushing Along dibuatnya. Malu nak cerita semuanya. Hehehe. Tentang pewangi AMBIPUR dengan KOMIK-KOMIK tu, adalah sekadar PROP semata. :)...

Along tahu, REALITInya Along dah sedikit lari daripada TEMA HARI PERTAMA INI iaitu SELFIA PALING COMEL, tetapi, Along sengaja KONGSIkan 2 ekor kesayangan Along yang SANGAT COMEL ni. Kan persamaannya pada perkataan COMEL, ok lah tu kan? :), Dan ia lebih kepada WEFIE yang Along ambil memandangkan kedua-dua kesayangan Along tu bukanlah benda hidup. :)



#CaBaRaNiNsTaBLoG7HaRiEFGKBBA
#EfGKbbA
#ExChANgeFeEdGrOuP
#KeLAbBLoGgErBeNAsHaARi
Salam Ukhuwah,,,
Adios...
MAASSALAMAH....


P/S : Jom sertai cabaran ni ramai-ramai! Masih ada masa ni! :)

18 orang telah tinggal komen: