JANGAN TINGGAL TAHAJUD

Sunday, October 23, 2016 RahimAim21 2 Comments

Bismillah...
Alkisah...

SOLAT SUNAT TAHAJUD
Ihsan gambar GOOGLE : LINK

Assalamualaikum dan salam maghrib.Alang-alang menunggu azan maghrib, Along mengambil kesempatan ini untuk berkongsi cerita buat korang semua. Kalau ikut pada tajuk, Along yakin, korang semua tahu, TAHAJJUD/TAHAJUD tu apa kan? Secara ringkasnya, TAHAJUD ini merupakan solat sunat yang dilakukan setelah kita bangkit daripada tidur. Eh? Syaratnya perlu tidur dahulu ya? Betul, perlu tidur terlebuh dahulu. Tidurlah 5 minit ke, 10 minit ke. Yang penting, korang perlu tidur terlebih dahulu. Barulah korang boleh bersolat Tahajud. Itu pun kalau korang nak lah.

TAHAJUD ni, mudah untuk kita sebut, tapi pelaksanannya? Allahu, susah sangat-sangat. Along sendiri, tika mana terbangun dari tidur sekitar Jam 2/3/4 pagi, Along pasti akan tidur semula. Jika Along bangun, semestinya BILIK AIR atau PETI SEJUK menjadi arah tuju Along. Kemudian, Along akan kembali ke pembaringan dan teruskan TIDUR. Herm... Allahu, di saat menulis ENTRY ini, rasa khilaf pun ada. Khilaf sebab tahu diri ini ada ilmu, tapi, ilmu tersebut terkunci rapi tanpa diamalkan secara realiti. Huhuhu...

Kawan ayah Along pernah berkata, TAHAJUD JANGAN TINGGAL. InsyaAllah, Alah akan beri kemudahan dan ketenangan buat kita. Agak terkesan juga dengan kata-kata beliau, namun, Along belum dapat kekuatan lagi untuk melaksanakan TAHAJUD ni. Herm... Sambil-sambil beliau beri nasihat, beliau turut menceritakan pengalaman beliau menghadapi ujian hidup sebagai seorang bapa dan sebagai seorang suami. Dan, TAHAJUD merupakan jalan yang punyai jawapan kepada ujian hidup yang beliau lalui. Alhamdulillah...

Kekadang, kita rasa kosong sepanjang menjalani kehidupan sehari-hari kita, kan? Kita rasa, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena dengan kehidupan kita. kan? Perasaan tidak tenang, tidak senang, tidak bermakna sering kali menganggu hati dan perasaan kita kan? Memanglah, Solat Fardhu, Berzikir, Baca Al-quran boleh tenangkan kita semua. Tahu, tapi, kekadang, kita masih tidak rasa tenang, kan? Apa kata kita tambah ibadah kita dengan BERTAHAJUD pula. Di katakan, TAHAJUD ini, adalah salah satu cara untuk kita lebih dekat dengan TUHAN kita. Ketenangan malam pula, membuatkan kita rasa TENANG dan SENANG untuk meluah rasa kepada Sang PINCIPTA.

Herm... Harapan Along buat diri Along sendiri, semoga KUAT untuk memulakan LANGKAH PERTAMA, untuk bersolat TAHAJJUD secepat yang boleh. Tidak dinafikan, Along sentiasa berada dalam keadaan tidak tenang, jiwa Along selalu meronta untuk mendapatkan KEAMANAN. Jiwa Along pula selalu rasa KOSONG. Herm, Allahu... Jika malam ini, merupakan permulaaan langkah pertama bagi diri ini, semoga, diri ini kekal istiqamah beribadah kepadamu, serta meninggalkan segala laranganmu. Wallahualam..


Terima Kasih Sudi Baca...
n_n


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

2 comments:

  1. Ada masa jiwa kita mmg kacau bilau. Allah berikan tanda untuk kita lbh dkt dgnnya.

    Tahajjud mmg ajak.sukar...sebab kene tidur dulu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yosh.... kena tidur dulu.. Tak pe kak.. jom kita cuba sama-sama.. Semoga dipermudahkan.. :)

      Delete