MASA HADAPAN YANG KELAM

Monday, February 29, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

MASA HADAPAN YANG KELAM


Ada cahaya di hujung jalan bagi sesiapa yang mencarinya...


Bismillah...
Alkisah...

ihsan GOOGLE

Assalamualaikum dan selamat malam. Ini adalah ENTRI ke-8 dan ENTRI yang terakhir untuk bulan 2. Esok atau lebih tepat, selepas pukul 12.00 malam ni, Maka akan bermula pula ENTRI pertama untuk bulan 3 yang entah bila bakal Along taip sebagai wadah perkongsian buat geng-geng semua. Pertamanya, Along minta maaf untuk kurangnya sebarang perkongsian di bulan ini, juga bulan lepas. Ada pelbagai kekangan yang tidak mampu Along elakkan. Sungguh, Along tak mampu elakkan. Maafkan Along... -_-

Korang tahu ke masa hadapan korang nanti macam mana? Along tak tahu. Dan tak pernah tahu pun. Tapi, apa yang Along tahu, masa sekarang yang Along ada ni, akan menjadi punca kepada apa yang bakal berlaku di masa hadapan Along. Korang pula bagaimana? Apakah korang tahu perkara yang sama? Maksud Along dalam KONTEKS hidup korang la.

Ada orang, MASA SEKARANG dia ni, sudah CERAH-SECRAHNYA. Tetapi? Apakah masa hadapan yang bakal dihadapinya KEKAL CERAH? Mungkin ya, mungkin tidak. Korang tahu? Tidak. Begitu juga Along. Along sendiri pun tak tahu. Begitu juga dalam situasi bagi mereka yang MASA SEKARANG KELAM. Apakah masa hadapan mereka akan KEKAL KELAM? Hah! Pernah tak korang terfikir. Ya! Mungkin sebahagian dari kita pernah terFIKIR, dan sebahagian lagi tidak pernah.

Kebanyakkan dari KITA, yang punyai MASA SEKARANG yang KELAM, KEKAL terus dalam keadaan yang sama, dan tidak pernah keluar dari kepompong kehidupan, untuk memastikan, MASA HADAPAN mereka, tidak kekal dalam keadaan yang KELAM. dek kerana sikap mereka pasa MASA SEKARANG. Along bagi contoh mudah, REALITI yang WUJUD dalam MASYARAKAT kita. Seorang yang hidup dalam KELUARGA yang serba MISKIN, kekal dalam kemiskinan dan berharap agar GENERASI mendatang mereka atau lebih tepat, anak-anak mereka, dapat mengubah nasib keluarga. Memanglah, kita sendiri tidak tahu, apakah anak-anak mereka itu mampu ataupun tidak mengubah nasib keluarga mereka tu. Along sendiri tak tahu. TETAPI! Perasan tak satu perkara, KEBANYAKAN dari keluarga ni, TIDAK BERUBAH pun nasib mereka ni. HARAPAN sekadar tinggal KENANGAN. Akhirnya, ANAK-ANAK mereka juga, turut menghadapi nasib yang sama seperti mereka.

Kenapa ianya terjadi? Kenapa ianya berulang kembali? Kerana, kebanyakan dari mereka, hanya BERHARAP, tanpa BERUSAHA. Hanya MENANTI tanpa MENGUBAH DIRI. Kau nak orang lain punyai kehidupan yang lebih BAIK, tapi kau sendiri tidak berubah untuk mendapatkan KEHIDUPAN yang LEBIH BAIK. Kau inginkan sesuatu, TETAPI kau TIDAK BERUSAHA ke arah tu. Kau nak MASA HADAPAN YANG CERAH. Tetapi!  Kau tidak pernah BERUBAH! Hah! Macam mana tu?

Along tulis secara AM. Memanglah, mungkin wujud orang-orang di dunia ni dikalangan kawan-kawan atau kenalan korang yang punyai masa silam yang KELAM, tetapi, masa sekarang mereka CERAH kerana ANAK-ANAK mereka telah MEMBELA NASIB KELUARGA tanpa mereka perlu BERUBAH atau BERBUAT apa-apa. Kerana, REALITI ni, terlalu UMUM untuk di bincangkan. REALITI berbeza-beza. Ada yang LOGIK ada juga yang TIDAK LOGIK. Namun, ianya tetap kekal sebagai REALITI.

Berhenti sekadar berharap, bermula dengan langkahan pertama untuk mengubah NASIB DIRI dan KELUARGA. Bersama-samalah kita mencorak masa hadapan kita agar kita semua mempunyai masa hadapan yang SANGAT CERAH.

Wallahualam


Salam Ukhuwah...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

2 orang telah tinggal komen:

TENANG DAN REHATKAN MINDA

Friday, February 26, 2016 Rahim Aim21 0 Comments

TENANG DAN REHATKAN MINDA


Pilihlah Alternatif terbaik untuk diri anda...


Bismillah...
Alkisah....



Assalamualaikum dan selamat malam. Seperti biasa, sebagai VLOGGER dan BLOGGER, Along akan kongsikan VLOG yang Along telah buat di BLOG Along. Bukan sebab malas nak MENAIP, cumanya Along nak pelbagaikan ALTERNATIF dalam menyampaikan Perkongsian. Selamat menonton dan SELAMAT MALAM...



Wallahualam


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

0 orang telah tinggal komen:

TERIMALAH DAKU SEADANYA

Thursday, February 25, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

TERIMALAH DAKU SEADANYA


Kerana Aku Juga Manusia Biasa, Yang sering membuat silap tidak kira masa...


Bismillah...
Alkisah...

ihsan : GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat petang. Hari ni, agak lewat Along menulis ENTRI terbaru buat bacaan geng-geng semua. Terima kasih kepada semua kerana sabar menunggu dan sabar menanti perkongsian-perkongsian terbaharu daripada Along. Along hargai kesudian korang semua membaca segala jenis perkongsian yang Along kongsikan di ruangan BLOG PERIBADI Along, yang kebanyakannya Along tulis berdasarkan pandangan kaca mata Along sendiri. Terima kasih. ( Sambil mengelap air mata).

Setiap manusia ni, dilahirkan atas dunia ni, pasti ada sikap baik dan buruk. Percayalah. Mesti ada punya. Tetapi, perbezaannya adalah, macam mana kita UBAH sikap BURUK itu, ke arah KEBAIKAN. Itu yang membezakan kita dengan manusia yang lain. Ada orang, dia kekal dengan sikap BURUK dia tanpa ingin berubah. Ada orang, ingin berubah, tetapi tidak tahu cara. Ada orang rasakan diri sudah hebat, dan tiada cacat cela sedangkan apa yang dia rasa itu, hanyalah tipu daya syaitan semata terhadap dirinya. Dan pelbagai lagi sikap manusia yang kita sering hadapi saban hari kerana kita sendiri tahu hakikat, tiada manusia yang sempurna. dan KESEMPURNAAN itu, milik ALLAH sepenuhnya.

Pernah tak terfikir kenapa ada orang yang sukar untuk terima baik buruk kita, sedangkan kita terima baik buruk mereka? Dalam hati, semestinya kita turut mengharap mereka terima baik buruk kita seadanya. Atau erti kata lain, mereka terima diri kita ni seadanya. Kebanyakan dari kita, kekal ego dan tiada inisiatif untuk mengubah persepsi orang terhadap diri mereka. Malahan, dek kerana orang tidak terima diri mereka seadanya, mereka yang padanya terima baik buruk orang-orang tersebut, akhirnya, berubah sikap dan terus tidak terima sepenuhnya orang yang tidak teriam mereka seadanya tu. Macam pening kepala bukan? Cuba korang fahami ayar Along tu.

Kita memang berhadap agar orang lain "TERIMA DAKU SEADANYA", tetapi, persoalannya, apakah kita terima orang lain seadanya? Persoalan yang sama timbul tentang isu memahami. Kita nak orang faham kita, faham situasi kita. Persoalannya, apakah kita faham orang? Faham situasi orang? Bila orang NASIHAT kita, kita MELENTING. Kata orang nak PERLI lah, nak MENJATUHKAN kita lah, nak CARI KESALAHAN kita lah, dan macam-macam lagi yang kita rasa. Tetapi, kita lupa hanya mereka yang SAYANG kita sahaja yang akan memberi nasihat kepada kita. Mereka nak kita jadi insan yang lebih baik di masa akan datang. Mereka nak kita perbetulkan kesalahan kita. Kan perkara bagus tu?

Memanglah, tak dinafikan, ada juga NASIHAT yang tak kena pada cara. NASIHAT yang TEGAS, sehinggakan mampu mengguris hati. Tetapi, jika kita bijak dalam menerima NASIHAT, percayalah, kita pasti akan ubah NASIHAT itu menjadi suatu MOTIVASI DIRI untuk menjadikan diri kita INSAN yang lebih BAIK. Jadinya, untuk kita MENGHARAP orang terima kita SEADANYA, lebih baik kita BELAJAR untuk terima orang SEADANYA. InsyaAllah, suatu hari nanti, mereka akan TERIMA kita seadanya. BELAJAR cara untuk terima mereka, cari SATU TITIK PERSAMAAN dengan mereka dan berusaha untuk mengubah persepsi mereka terhadap kita. Usahalah dan jangan putus asa.


Wallahualam....


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH....

2 orang telah tinggal komen:

BELAJAR UNTUK MEMAAFKAN

Wednesday, February 24, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

BELAJAR UNTUK MEMAAFKAN


Jangan terus-terusan berdendam dan saling menyakiti...


Bismillah...
Alkisah...

FORGET AND FORGIVE
ihsan : GOOGLE

Assalamualaikum dan selamat pagi. Selamat berkunjung singgah dan selamat kembali. Selamat bekerja dan selamat menjalankan tugas yang telah diamantkan kepada diri. Bagi pelajar pula, selamat pergi ke kelas mahupun kuliah untuk menerima ilmu-ilmu baharu setiap hari daripada tenaga pengajar yang tidak lokek berkongsi ilmu setiap hari.

Korang mesti pernah dengar kan? Setiap malam, sebelum tidur dan kembara ke alam mimpi, kita perlu untuk memaafkan semua orang dan pohon keampunan daripada Allah atas semua dosa-dosa kita. Tetapi, ramai juga diantara kita yang tidak mengamalkannya. Memanglah,ianya bukan perkara WAJIB. Tetapi, kita tidak tahu bilakah ajal menjemput kita... Kan? Mungkin tidur itu adalah tidur TERAKHIR kita di muka bumi ni. Tiada siapa tahu. Along sendiri tidak tahu.

Untuk melupakan KESALAHAN orang terhadap kita, memang susah. Teramat susah. Lagi-lagi dalam soal PERCINTAAN antara LELAKI dan PEREMPUAN. Bila bergaduh sahaja, boleh jadi ibarat PERANG DUNIA KE-3. Tetapi, akhirnya berbaik juga. Kerana apa? Kerana perasaan sayang mengatasi segalanya. Tetapi, untuk ENTRI pada kali ini, Along ingin menulis secara GENERAL. Tidak spesifik kepada percintaan pakwe makwe semata.

Contoh, bagi seorang pekerja pasti ada sahaja ketidak sefahaman timbul di antara mereka dengan pihak atas mereka. Contoh lain, Dari segi pembahagian harta pusaka pula, pasti akan ada perbalahan dalam membahagi-bahagikan harta dikalangan ahli keluarga. Ada yang nak lebih, ada yang mereka rasakan tidak layak untuk menerinya dan sebagainya. Apa lagi? Contoh tambahan, korang duduk rumah sewa dengan 10 orang yang lain. Dan dalam rumah tu, ada pula perangai sorang atau dua orang budak ni yang kau rasakan ANNNOYING. Mesti akan timbul rasa tidak suka kan terhadap budak tu? Boleh sampai tahap gaduh rasanya andai korang tidak tahan sabar. Kan?

Pernah dengar tak? KAU BOLEH BENCI SIKAP DIA, TETAPI BUKAN BENCI DIA. Frasa ni, ada betulnya juga. Kerana kita juga manusia biasa seperti mereka. Kita sendiri tidaklah sesempurna mana. Kan? Kadang-kadang sikap kita juka MENJENGKELKAN orang juga. Kan? Sebenarnya, kita sedar semua tu. Tapi, kita buat-buat tak tahu. EGO... Nak buat macam mana. BENCI SIKAP DIA tu, bukan bermakna kita perlu doa yang buruk-buruk buat dia. Sepatutnya, kita berdoalah agar dia mengubah sikapnya. Menjadi insan yang lebih baik. Tak gitu?

FORGET AND FORGIVE jangan dibiar sekadar istilah yang kita tahu, tapi kita tak amalkan. Memang sukar untuk FORGET, tetapi, apa salahnya BELAJAR untuk FORGET. Kan? Percayalah, hati akan berasa lebih tenang. Tak percaya? Cubalah. Tetapi, jangan sekadar mencuba untuk suatu hari, tak nak PROGRESS terus berhenti buat. Semua perkara ambil masa BRO and SIS. Sabarlah. Pasti akan ada kejayaan di akhirnya yang akan kau gapai.


Salam UKHUWAH...
ADIOS....
MAASALAMAH

2 orang telah tinggal komen:

TAKUT UNTUK MENULIS

Tuesday, February 23, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

TAKUT UNTUK MENULIS


Hati Manusia, siapa yang tahu...


Bismillah...
Alkisah...

PENSEL
ihsan : GOOGLE


Assalamualaikum dan selamat petang semuanya! Alhamdulillah, tanda syukur kita semua kepada Allah kerana Allah masih beri peluang kepada kita, untuk terus bernafas, terus hidup di atas muka bumi yang suatu hari nanti kiamat bakal tiba bila-bila masa sahaja. Setiap detikkan saat yang meninggalkan kita, bererti, kiamat semakin menghampiri kita. Sama ada kita ingin terus-terusan menjadi hamba yang lalai atau hamba yang sedar akan hakikat sebenar kehidupan. Nak kata apa? Mati lambat lagi? Tahu ke bila korang akan mati? Nanti bila tua, taubatlah... Masalahnya, korang yakin ke korang sempat bertaubat sebelum ajal menjemput korang? Belum dapat hidayah? Kubur lain-lain? Klise... Sungguh Klise... Kalau tiada usaha, manakan dapat hasilnya? Kalau sewaktu sedang berusaha, ujian menimpa, apakah itu tanda pengakhiran kepada usaha?

Perenggan di atas tiada kena-mengena pun sebenarnya dengan tajuk pada hari ini. Sejuurnya, memang tiada kena-mengena. Sekadar MUQADDIMAH peringatan buat diri dan juga semua para pembaca. Mungkin, selepas Along taip ENTRI ini, Along meninggal. Siapa tahu kan? Along sendiri tidak tahu.

TAKUT UNTUK MENULIS | Sejujurnya, Along sangat takut untuk menulis. TAKUT orang tak baca apa yang Along tulis. TAKUT orang terasa dengan apa yang Along tulis. TAKUT ianya menimbulkan SENSITIVITI sesetengah pihak. TAKUT apa yang Along tulis menjadi FITNAH kepada sesetengah pihak. TAKUT ada yang menyimpan DENDAM dalam diam. TAKUT ada yang KECAM Along. TAKUT dengan BAYANG-BAYANG sendiri. Macam-macam lagilah ketakutan yang Along rasai setiap kali ingin memulakan sebarang penulisan.

Tetapi, dek kerana minat menulis yang mendalam, Along tetap MENULIS (untuk blog MENAIP). Kenapa ya? Pada Along, kalau Along pendam segala CERITA KEHIDUPAN tanpa BERKONGSI dengan korang semua, Along rasa bersalah. Bersalah kerana tidak ajak korang semua ke arah kebaikan. Takkan Along sorang sahaja nak jadi baik, Kan? Along nak kita semua jadi insan yang BAIK, hamba yang TERBAIK!

Tetapi, andai ada yang TERASA HATI selama ini dengan perkongsian dari Along, Maaf kan Along. Tulus dari hati, Along memohon sejuta kemaafan dari korang semua. Along tulis secara GENERAL untuk semua dan tidak SPESIFIKKAN kepada mana-mana insan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Jujur, Along langsung tidak pernah berniat buruk terhadap sesiapa. Seperti yang korang sendiri tahu, Along menulis lebih kepada teguran untuk diri sendiri. Bagi pembaca pula, bagi yang dapat manfaat daripada apa yang Along kongsikan, Along ingin mengatakan, semua yang baik itu Allah yang punya. Along sekadar berkongsi cerita. Tahukan Tagline Along? ORANG BIASA, BERKONGSI CERITA. Kerana Along memang orang biasa pun. Along bukannya sesiapa. Suara Along sekadar suara kecil dalam sebuah komuniti masyarakat yang mempunyai ramai orang-orang luar biasa hebatnya seperti kalian semua.

Kepada semua FOLLOWER dan PEMBACA, TERIMA KASIH kerana sudi BERKUNJUNG SINGGAH ke BLOG Along yang serba PUTIH ini. PUTIH itu SUCI kan? Hehehe, Begitu juga niat SUCI MURNI Along dalam berkongsi pelbagai cerita dan perkongsian. Semoga UKHUWAH kita sesama manusia, kekal untuk selamanya. Sesungguhnya, Allah lebih tahu segala sesuatu. Allah lebih tahu, apa yang ada dalam hati kita. Allah lebih tahu apa yang bakal berlaku pada masa mendatang. Kerana Allah maha mengetahui segala sesuatu.


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

2 orang telah tinggal komen:

LIDAH SETAJAM PEDANG

Monday, February 22, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

LIDAH SETAJAM PEDANG


Kerana kata-kata, mampu mengubah manusia...


Bismillah...
Alkisah...

ihsan : GOOGLE

Assalamualaikum buat semua para pembaca semua. Pertamanya, terima kasih kerana sudi berkunjung singgah kembali ke blog Along yang serba putih ini. Keduanya, Alhamdulillah, berjaya juga Along menulis di blog ini untuk kali yang ke 260 lebih ini. Kenapa lebih? Sebab Along tak tahu, jumlah penulisan Along yang sebenar. Kerana sebelum ni, sudah ada beberapa ENTRY lama yang Along DELETE atas faktor tertentu.

Ada orang, bila kita berjumpa dia, tatkala dia memberi NASIHAT kepada kita, kita mudah menerimanya dengan hati yang rela dan terbuka, Senang cerita, kerana perwatakan luarannya yang meyakinkan, kita dengan mudah meletakkan kepercayaan kepada mereka. Tetapi, tidak semua orang sebegitu kan? Kan? Contoh mudah, ada tiga orang. A, B, dan C. C ni penerima MAKLUMAT. A dan B penyampai maklumat. A ilmu dia lebih tinggi berbanding B. Tetapi, bila bab penyampaian maklumat. C lebih mudah terima apa si B cakap berbanding si A cakap kepadanya. Kenapa? Kerana tinggi ilmu, belum bermakna pandai berkata-kata untuk menarik minat orang dalam mendengar apa yang mampu diperkatakannya. Kan?

Tetapi, kadang-kadang, dalam kita tidak sedar, apa yang si A cakapkan, bakal memberi kesan terhadap si D mahupun E. Siapakah si D dan E? Mereka yang mudah terima cara si A dalam penyampaian berbanding si B. Biasalah, semua manusia tidak sama penerimaannya terhadap satu-satu perkara. TETAPI! ianya PASTI dan TETAP akan beri IMPAK dalam kehidupan aku, kau dan mereka.

Contoh lain begini. A,B dan C juga. Dalam situasi yang berbeza. C ada masalah, dia luah dekat si A dan si B. A bagi nasihat secara berhikmah, B pula beri nasihat secara tegas. Sebagai manusia biasa, si C pasti akan rasa tertekan dengan nasihat-nasihat yang dilontarkan oleh si B. Kerana apa? Kerana sikap manusia yang mudah melenting dan terlalu egois. Apabila si A berusaha memberi nasihat-nasihat dengan penuh HIKMAH. Si C yang pada asalnya boleh menerima nasihat si A, mula hilang pertimbangan. Maka, Nasihat si A mulai diabaikan, dan nasihat dari si B mula dipersoalkan. Maka, berlakulah perbalahan. Walhal, ianya boleh dielakkan andai si C sendiri mampu berfikir secara RASIONAL dan berfikiran TERBUKA dalam menerima teguran dan kritikan. Tidak semua mampu terima teguran dan kritikan kan? KUBUR MASING-MASING. ITU URUSAN AKU DENGAN ALLAH. Ya, Along tahu, tapi, kenapa masih sempitkan otak daripada menerima sebarang teguran dan kritikan? Kerana EGO. EGO yang terlalu tinggi.

Along PASTI, ada di antara pembaca yang akan PERCAYA BULAT-BULAT apa yang Along kongsikan, Ada juga yang MENOLAK sekeras-kerasnya segala perkongsian Along di blog Along selama ini. Memanglah, Along sekadar menulis dan tidak melontarkannya dengan kata-kata. Namun, setiap apa yang Along tulis atau taip, ianya adalah kata-kata yang terbit dari hati kecil Along yang bergelar hamba, sama seperti korang semua. Along sekadar melontarkan pandangan dari kaca mata Along sendiri. Tiada niat ingin menghina mahupun menghukum sesiapa. Ianya lebih kepada teguran buat diri. Sejujurnya begitu...


Salam UKHUWAH...
ADIOS...
MAASSALAMAH...

2 orang telah tinggal komen:

PERMULAAN YANG BERLIKU

Monday, February 22, 2016 Rahim Aim21 2 Comments

PERMULAAN YANG BERLIKU


Sama ada putus asa, atau terus asa...


Bismillah...
Alkisah...

ihsan : GOOGLE

Assalamualaikum dan selamat petang. Sudah agak lama Along tidak menaip sebarang entri di blog Along ni. Jujur Along katakan, Along amat merindui untuk menulis kembali. Benar, jika kita selalu mengeluarkan pelbagai jenis alasan, untuk mengelak daripada melakukan sesuatu tu, pasti kita rasa selesa dengan keadaan sebegitu. Benar, kita kalau nak buat sesuatu itu, apa jua alasan yang ada dalam kotak fikiran kita ni, kita boleh tanganinya dengan alternatif-alternatif lain. Namun tak semua begitu kan? Along tahu, sebab Along juga jenis yang begitu. Lebih suka biar alasan bermaharajalela. Apa boleh buat.... huhuhu...

Tetapi itulah kan. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Untuk lakukan perubahan dalam diri tu, amatlah susah. Untuk memulakan perubahan, macam-macam liku-liku kehidupan yang kita perlu tempuh untuk kita kecapi kejayaan yang kita mahukan. Semua perkara negatif adalah suatu UJIAN buat diri kita. Sama ada malas atau rajin sahaja menjadi UKURAN. Kalau malas, maknanya memang sampai bila-bila lah seseorang tu takkan berubah. Kalau rajin, InsyaAllah, seseorang tu akan berjaya sepenuhnya untuk jadi insan yang lebih baik. Cumanya, disaat ujian yang dahsyat menimpa, janganlah berputus asa. Kena buat sehabis baik dan kenal erti TERUS ASA untuk menghadapi ujian-ujian tersebut. Orang rajin, mestilah akan tetap berusaha yang insan yang terbaik. Ye tak? Doakan Along supaya jadi orang yang rajin ya?

PERMULAAN sahaja YANG BERLIKU. Sebab apa? Sebab Allah nak tengok, kita ni hambanya yang macam mana. Hambanya yang cepat mengeluh dan putus asa kah? Atau hambanya yang tetap rajin berusaha dan terus asa ketika menghadapi semua ujian yang diturunkannya ke atas setiap hamba-hambanya. Jadi, kita boleh pilih sebenarnya nak jadi hambanya yang mana satu. Pilihan kan ditangan kita. Bukan mereka. n_n


Salam Ukhuwah...
Adios...
MAASALAMAH...

2 orang telah tinggal komen:

BERHENTI BERI ALASAN AUTA

Wednesday, February 03, 2016 Rahim Aim21 8 Comments

BERHENTI BERI ALASAN AUTA


#26 - SEKADAR ALASAN


Bismillah....
Alkisah...



Assalamualaikum dan selamat pagi dunia BLOG dan VLOG yang Along sangat-sangat cintai ini. Hari ni, Along nak kongsiakn, satu VLOG terbaru dari Along. Semalam RECORD, EDIT, UPLOAD, SHARE dan semua lah. Hari ini pula, Along kongsikan dalam BLOG bagi para pembaca semua. Tidak kisahlah, pembaca baru mahupun lama. Yang penting, korang sudi berkunjung singgah ke BLOG Along yang serba PUTIH, SUCI dan MURNI ini. Tanpa membuang masa, Along memPERSEMBAHkan VLOG terbaru Along di bawah ini. Harap korang semua ENJOY!



Salam Ukhuwah...
Adios....
Maassalamah.....

8 orang telah tinggal komen: